Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Hoe word je de grondlegger van de volgende Facebook?


Jongetjes met capuchontrui drijven de gevestigde multinationals-orde tot wanhoop door met hun even simpele als fantastische apps de wereld te veroveren. All it takes is één briljant idee en je bent de grondlegger van de nieuwe Facebook, Airbnb of Spotify. Nou, zo simpel ligt het niet, blijkt uit onderzoek van Deloitte en THNK.

Eerst maar eens de cijfers. “Er worden elk jaar weer talloze bedrijven gestart”, zegt Menno van Dijk, medeoprichter en directeur van THNK, opleidingsinstituut voor creatief leiderschap. “De helft daarvan bestaat na vijf jaar nog. Meestal zijn dat bedrijven met ongeveer vijf mensen in dienst en een omzet van zo’n 300.000 euro per jaar. Niks mis mee, maar grote klappers zijn het niet. “Slechts één op de tweehonderd bedrijven, een half procent dus, maakt die klapper wel en wordt van een start-up een scale-up.” Wat die klapper inhoudt? In het vijfde jaar na de start meer dan 10 miljoen dollar omzet gedraaid hebben en werkgelegenheid creëren voor duizenden mensen.

Niks voor schoolverlaters

Hebben scale-ups iets gemeen met elkaar? Dat was de vraag in het onderzoek van Deloitte en THNK. Met behulp van data-analyse onderzochten ze de succeskenmerken van scale-ups. Ze analyseerden ongeveer 400.000 start-ups uit 24 landen met de vraag: wat hebben de bedrijven gemeen die die klapper weten te maken? Drie zaken sprongen eruit.
Leiderschap allereerst. Van Dijk: “Aan het roer van een scale-up staan veelal mensen die jarenlange leiderschapservaring hebben. Einddertigers, beginveertigers; zeker geen schoolverlaters dus.” Logisch, vindt hij. “Behalve dat je een briljante idee moet hebben, moet je een bedrijfsconcept kunnen bedenken om het te vermarkten, je moet een organisatie leiden, de internationale markt opgaan. Dat is voer voor mensen met ervaring. En het liefst een team van mensen bovendien.”

“Met jouw briljante idee moet je inspelen op een trend, of liefst meerdere tegelijk”

Durven te wachten

De tweede belangrijke factor is timing. Gideon Mogendorff, co-founder van Deloitte Fast Ventures: “Met jouw briljante idee moet je inspelen op een trend, of liefst meerdere tegelijk. Niet iets wat al een beetje geweest is, dan ben je te laat. Maar je kunt ook te vroeg zijn. Het gaat erom dat je aan het begin van zo’n golf zit. Uit ons onderzoek blijkt dat scale-ups bijna twee keer zo lang doen over de introductie van hun product of dienst als start-ups. Dat is een pluspunt: ze durven de tijd te nemen en af te wachten tot het juiste moment en kunnen de snelle groei ook aan.”

Veel apparaatjes graag

Het derde kenmerk van veel scale-ups is de schaalbaarheid van hun product of dienst. Van Dijk: “Neem TomTom. Die moest in staat zijn om grote hoeveelheden navigatieapparaatjes te laten produceren toen de vraag explosief steeg. Daar moet je dus op voorbereid zijn, net als je zaken als distributie, updates en service op orde moet hebben. Daar moet je al over hebben nagedacht voordat je start.”

En dan is er nog geluk

De onderzoekscijfers liegen er niet om: maar liefst 85 procent van de scale-ups in het onderzoek van Deloitte en THNK voldeed aan de drie voorwaarden. Van Dijk pleit er dan ook voor om selectiever te zijn in het ondersteunen van startende bedrijven. “Je kunt bij de start van een bedrijf al een goede inschatting maken van de potentie. Als het gaat om werkgelegenheid hebben we meer aan één TomTom dan aan duizend bedrijfjes van een paar man.”

Tot slot nog wel een waarschuwing van beide heren: voldoen aan de drie kenmerken is geen garantie voor succes. Er is namelijk nog een vierde: geluk. “Geluk speelt een zeer belangrijke rol”, zegt Mogendorff. Helaas is die factor niet in een businessplan te vatten.

Disruptieve technologieën worden steeds vaker geïntroduceerd door start-ups die binnen zeer korte tijd industrieën veranderen en businessmodellen van gevestigde bedrijven doen schudden. Voor grote ondernemingen is het dan ook cruciaal om continu op de hoogte te zijn van de marktontwikkelingen binnen hun corebusiness. Deloitte Fast Ventures helpt bedrijven met het in kaart brengen van innovatieve ecosystemen en het identificeren van investeringsmogelijkheden. Voor dit kwantitatieve data-onderzoek bundelden Deloitte & THNK hun kennis en kunde om te achterhalen welke factoren schuilen achter het succes van snelgroeiende start-ups. Lees meer over de toepassing van data analytics op organisatorische of maatschappelijke vraagstukken.