Sponsored content
Sponsored content

Hoe je met data een wedstrijd kunt winnen

Marc Lammers maakte furore als hockeycoach en is de meest innovatieve trainer die ons land rijk is. Lammers was coach bij het Nuon Solar Team van de TU Delft, waar Deloitte partner van is en dat in Australië de 3.000 kilometerslange Bridgestone World Challenge won. Zijn credo: “Data maken het zichtbaar, technologie maakt het mogelijk en mensen maken het waar.”

Hoe komt een hockeycoach terecht bij een team dat aan een race deelneemt voor auto’s op zonne-energie?
“Ik was zelf ook verrast toen ze mij vroegen. Ik dacht: dit is iets voor techneuten, ik heb toch geen verstand van aerodynamica en zonnepanelen. Maar uiteindelijk gaat het om het team. Hoe kunnen zij samen het best functioneren? En dan heb je het over mentale processen die ik wél kan coachen. Eerst deed Wubbo Ockels het, dus zag ik het als een enorme eer om het stokje over te nemen.”

Jij begeleidde dus een zelfsturend team?
“Dat is precies wat het is. Ze hadden geen coach of leider, alleen een spelende captain. Als ze advies nodig hadden, vroegen ze het aan alumni, de afgestudeerde studenten van de TU. Ik ben tien dagen in de weer geweest op het gebied van communicatie en teambuilding. We hebben uitgebreid geanalyseerd wat voor types we in het team hebben. Mensen willen best veranderen, maar mensen willen niet meer veranderd worden. Als ze hulp nodig hebben, vragen ze daarom. Onder andere aan mij dus.”

Ik kan het team overtuigen door veranderingen en verbeteringen met data te onderbouwen

Je bent voorstander van het toepassen van data in de sport. Hoe kun je de beste worden aan de hand van data-analyses?
“Als ik tegen sporters zeg wat ze moeten doen, krijg ik vaak de vraag: maar waarom dan? Wie zegt dat dat werkt? Ik kan hen overtuigen door veranderingen en verbeteringen met data te onderbouwen. Ik laat aan de hand van metingen zien dat we meer rendement kunnen halen uit het team. Voor ik kwam, communiceerde het Solar team veel via een app. Ze stuurden wel 300 appjes per dag, maar ze vonden hun communicatie slecht. Toen heb ik gezegd: jullie kijken elkaar niet aan. Vanaf nu gaan we elke maandag bij het koffiezetapparaat de week doornemen. Ineens stuurden ze nog maar 80 apps per dag, want veel was al besproken. Het lezen van apps duurde ook langer dan live bespreken en het zorgde voor minder commitment. Dat maak ik allemaal via data zichtbaar. Data geven mij inzicht voor mijn strategieën, mijn tactiek en mijn keuzes.”

Maar sport is toch ook emotie, buikgevoel?
“Als ik op mijn onderbuik afga, zou ik misschien Pietje wisselen of Jantje ten onrechte laten rijden. Maar als ik naar data kijk, zie ik dat een coureur of hockeyspeler een veel te hoge hartslag heeft. Data geven mij een signaal op de bank, met een rood lichtje of een poing. Bijvoorbeeld: die persoon zit te hoog, hij moet eruit. Is de hartslag terug naar 100, dan gaat een groen lichtje branden en mag hij er weer in. Dus ík wissel niet, data wisselen. Er zitten jongens in de zonneauto, die voor de race het weer doormeten: de wind, de zonsterkte, ga zo maar door. Pas als je die gegevens hebt, kun je bepalen hoe hard en hoe ver ze kunnen gaan. Veel teams geven vol gas en dan is de accu ineens leeg. Wij waren de enige ploeg met een schotel op het dak, waardoor wij live via de satelliet onze weerdata ontvingen.”

Wat heb je allemaal nodig om data binnen handbereik te krijgen?
“Op de eerste plaats specialisten. Ik heb er geen verstand van. We hebben jongens mee die vijf dagen achterin die auto hebben gezeten om data naar boven te krijgen. Je hoeft dat zelf niet te kunnen, maar je moet wel snappen wanneer het rood is of wanneer het oranje of groen is. Dat is ook mijn boodschap naar bedrijven: zoek mensen die jou daarbij kunnen helpen en maak gebruik van hun organisatie en expertise.”

Wij waren de enige ploeg met een schotel op het dak, waardoor wij live via onze weerdata ontvingen

En ten tweede?
“Deel best practices. Als iemand ergens ervaring mee heeft, analyseer het en probeer het ook toe te passen. Ik heb veel meer geleerd van andere sporten dan van mijn eigen sport. Toen wij met de hockeysters op de Spelen in China waren, kregen we te maken met temperaturen van 45 graden. Ik wist dat Anky van Grunsven haar paarden liet afkoelen in ijsbaden. Want zo herstellen ze sneller, de hartslag gaat eerder naar beneden en het is beter voor de doorbloeding van de spieren. Door het snelle herstel kon ze drie keer per dag met de paarden trainen. Ik dacht: mooi, dat ga ik met mijn hockeymeiden ook doen. Maar daar kreeg ik de handen niet voor op elkaar. Ze waren al de nummer twee van de wereld dus waarom zouden ze hun warme douches ineens aanpassen? Ik maakte de fout om het van bovenaf op te willen leggen. Dus heb ik Anky gevraagd een presentatie bij ons te geven met indrukwekkende statistieken. Toen pas zagen ze de voordelen ervan in. Mijn conclusie: zoek naar data die overtuigen, laat zien welk onderzoek erachter zit en laat vooral zien wie er succes mee heeft gehad.”

Wielrenner Chris Froome is ook zo’n data-sporter. Hij laat gewoon concurrenten wegrijden omdat hij weet dat hij toch eerste wordt als hij een vooraf bepaalde krachtsinspanning levert. Gaat de romantiek er niet vanaf?
“Als je er zo in staat, sta je stil. Mensen vinden dat ik altijd maar met vernieuwingen bezig ben. Maar dat moet wel, denk jij dat je kunt presteren met de middelen van gisteren? Je moet constant vernieuwen, je moet een lerende organisatie zijn. Chris Froome weet wat hij moet doen, want dat heeft hij honderd keer gemeten. Dat is bij het Nuon Solar Team niet anders. Doet de concurrentie dat ook, dan wordt het weer mensenwerk. Data makes it visible, technology makes it possible, but people make it happen. Als iedereen die lijn volgt, wordt het vanzelf weer spannend. Ook in de Tour de France.”

Foto’s: Jorrit Lousberg en Hans-Peter van Velthoven

Wil je meer weten over het partnership met het Nuon Solar Team en de rol van Deloitte? Lees dan verder op Deloitte.nl