Sponsored content
Sponsored content

Het jaarlijkse decemberdevies: shoppen!



Cadeautjes, kerstprulletjes, ingrediënten voor een overheerlijk kerstdiner, champagne: in de decembermaand vliegen de euro’s onze portemonnee uit. Niet alleen in Nederland uiteraard, ook in de Amerika wordt er flink geshopt. Deloitte deed onderzoek naar het shopping-gedrag in december in de VS. Hoe verhoudt zich dat tot de Nederlandse markt? We leggen enkele onderzoeken naast elkaar.

In de aanloop naar december hadden de Amerikanen zich in elk geval niet voorgenomen om de hand op de knip te houden. Driekwart van de consumenten denkt dit jaar meer uit te geven dan in december 2014. Ter vergelijking: in 2008, toen de recessie in alle hevigheid toesloeg, zei 59% van de Amerikanen in de aanloop naar de feestdagen juist minder te spenderen dan het jaar ervoor. In Nederland zijn de winkeliers ook positief gestemd. Naar schatting zal er zo’n 815 miljoen euro* extra omzet worden gedraaid rondom de kerstperiode.

Kerstomzet is bijna een kwart van de jaaromzet

In totaal zullen Nederlanders dit jaar zo’n 5,5 miljard euro besteden aan online kerstinkopen, zo blijkt uit onderzoek van Adobe. Dat is een groei van 7% ten opzichte van 2014. Ruim 21% van de jaarlijkse online aankopen vindt plaats tijdens het kerstseizoen.
In de US groeit het aantal online aankopen in de decembermaand nog steeds. 47% van de aankopen shopt men online, tegenover 45% vorig jaar. Voor de cadeautjes die niet op internet worden gekocht, steken de Amerikanen hun licht voornamelijk op in discount-winkels en warenhuizen.

Geen cent teveel

Waar we naartoe gaan voor onze decemberaankopen, hangt af van een aantal zaken. Veel van de shoppers heeft geen vooropgezet plan om ‘de buit’ binnen te halen. Het belangrijkste aspect bij de keuze voor een winkel is – hoe verrassend – de prijs. Winkeliers die niet op prijs willen of kunnen concurreren, doen er goed aan ons te lokken met producten die je niet in alle andere winkels ziet. Ook door speciale geschenkverpakkingen laten vooral de Amerikanen zich graag verleiden. Verder spelen aanbevelingen van familie of vrienden een rol. Voor online winkels geldt dat we ons mede laten leiden door zaken als levertijd en bezorgkosten.

Internet versus echte winkel

Hoewel internet een steeds belangrijkere rol gaat spelen bij ons shopping-gedrag, is het zeker niet het geval dat we alles online kópen. Ons oriënteren online? Ja, dat doen we zeker. Dat blijkt ook al uit het Digital Divide rapport dat Deloitte afgelopen zomer uitbracht. Maar na die oriëntatie online maken we vaak (in 69% van de gevallen) alsnog de gang naar de echte winkel. Wellicht komt dit omdat de Nederlandse winkeliers de kerst aangrijpen om nog meer in te spelen op beleving. Zo schieten kerstmarkten als paddenstoelen uit de grond.

Diversiteit aan winkels en de sfeer en gezelligheid tijdens de feestdagen zijn bepalend voor wáár de consument het liefst zijn kerstinkopen doet. Dit blijkt uit onderzoek van Vastned.

Net als de Nederlanders kiest de meerderheid van de Amerikanen ook nog voor een ‘échte winkel’. Vooral omdat ze de producten in het echt willen zien en aanraken (54%), geen bezorgkosten willen betalen (31%), het cadeau dezelfde dag nog nodig hebben (25%), iets willen passen (22%) en inspiratie willen opdoen (20%).

Deloitte NL Digital Divide Study 2015

Facebook als inspiratiebron

Een opvallende rol in ons shopping-gedrag is weggelegd voor social media. Het aantal social-mediagebruikers groeit nog steeds en de helft van die gebruikers gebruikt social media voor de decemberaankopen. Inspiratie, kortingen, kortingsbonnen, informatie over uitverkoop, recensies en aanbevelingen: ze komen allemaal tot ons via Facebook, Instagram, Twitter en andere social media. Winkeliers en marketeers doen er dus goed aan ook via deze kanalen contact te zoeken met hun klanten.

Irritant!

Tot slot: onze december-shopping-ergernissen. Want die zijn er uiteraard ook. Lange rijen bij de kassa vinden we bijvoorbeeld heel irritant, net als verkeersdrukte als we willen gaan shoppen. Ook vervelend: trage kassa-afhandeling, een gebrek aan parkeerplaatsen en als iets is uitverkocht. Gelukkig kunnen we dat product dan altijd nog online proberen te scoren.

Alle feiten en cijfers van Deloitte over shoppen-in-aanloop-naar-de-feestdagen lezen? Hier vind je het complete rapport.