Sponsored content
Sponsored content

Smartphone-onderzoek: We gebruiken hem overal voor, maar steeds minder om te bellen


De Nederlander en zijn smartphone, zomaar wat feitjes: we letten meer op de prijs dan op het merk als we tot aanschaf overgaan, een tiende van onze jongeren checkt honderd keer per dag zijn of haar smartphone en bijna de helft doet dit al binnen vijf minuten na het wakker worden. En onze ouders en grootouders? Die ‘gaan’ ook aan de smartphone.

“Dit jaar hebben voor het eerst meer Nederlanders een smartphone dan een laptop”

Deloitte deed onderzoek hoe de mobiele consument in 2014 zijn smartphone kiest en gebruikt. Wat blijkt: de prijs is voor bijna 40 procent van de Nederlandse telefoonbezitters het belangrijkste argument bij de aanschaf van een nieuwe smartphone. Toch vindt bijna een vijfde van de consumenten nog steeds het merk doorslaggevend. Samsung blijft de marktleider, Apple heeft vooral veel loyale gebruikers en Huawei is de opvallende nieuwkomer.

Gingen we in 2013 als consument nog vooral voor betrouwbaarheid (37 procent) en het merk (34 procent), dit jaar is het dus vooral de prijs van het toestel en het contract dat bepaalt wat er over de toonbank gaat. Stephen Ward, partner bij Deloitte Digital: “De prijsgevoeligheid zien wij ook terug in het aantal in 2014 afgesloten Sim Only-contracten, dat is namelijk verdubbeld. Consumenten vinden deze abonnementsvorm de goedkopere optie, ook hebben ze zo meer invloed hebben op de prijs omdat er zelf een losse telefoon wordt aangeschaft.”

Het onderzoek laat goed zien hoe we ons ‘mobiel gedragen’. Vooral jongeren zijn de meest fanatieke gebruikers van een smartphone. In de leeftijdsgroep 18-24 kijkt bijna de helft binnen vijf minuten na het wakker worden op hun telefoon, meer dan 10 procent van deze jongeren kijkt zelfs meer dan honderd keer per dag op hun smartphone.

Ook steeds meer 55-plussers gaan met de nieuwste ontwikkelingen mee en willen een smartphone. Vorig jaar bezat 35 procent nog een smartphone, nu is dat al 56 procent.

Het grote smartphone-onderzoek by NRC.BC

We bellen steeds minder met de smartphone, wel gebruiken we vaker instant messaging zoals WhatsApp. Naast het sturen van berichten, bellen en het checken van social media, gebruikt bijna een vijfde van de consumenten hun smartphone om naar shopping websites te gaan, en gebruiken we onze mobiel ook om onze banksaldo te checken of geld over te boeken. Stephen Ward: “Dit jaar hebben voor het eerst meer Nederlanders een smartphone dan een laptop. Activiteiten zoals online shoppen en online bankieren, die we in het verleden vooral handig vonden om op onze pc of laptop te doen, verplaatsen daarmee ook steeds meer naar de smartphone. De smartphone is een onderdeel van het dagelijks leven geworden en moet daarmee een vaste plaats in de digitale strategie van bedrijven krijgen.”

De Global Mobile Consumer Survey is dit jaar voor de vierde keer uitgevoerd en geeft een momentopname van de mobiele consument in 2014; hoe kiest, verbindt en gebruikt de consument zijn of haar mobile device? Het rapport bevat inzichten van meer dan 2.000 Nederlandse respondenten verrijkt met internationale vergelijkingen, diepgaande analyses en uitgebreid onderzoek door Deloitte Global onder 37.000 respondenten uit 22 landen.