Sponsored content
Sponsored content

Hebben verzekeraars verstand van big data en sensoring?

‘Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren’, zei acteur Johnny Kraaykamp jaren terug in de reclamespot van RVS. De vraag is: wie heeft er anno 2016 verstand van verzekeren? Welke maatschappij houdt rekening met sharing, maakt de buurt veiliger met big data, reageert op uw lifestyle met sensoring en stappentellers? Kortom met alle wensen van de zo beweeglijke consument?

Hoe het was…

‘Laten we de klok tien jaar terugzetten’, zegt Marco Vet, partner Risk Services bij Deloitte. ‘De verzekeringsmarkt is stabiel, overzichtelijk. Op die markt verschijnen al jaren levensverzekeringen en vrijwel iedere volwassen consument heeft er één. Of een brandverzekering. Verzekeraars garandeerden de uitkomst van die verzekering, tegen een rente van zo’n 4%. Iedereen blij en tevreden.’

Hoe het werd…

‘Ineens waren daar de woekerpolissen! Die brachten veel schade aan reputatie van verzekeraars. Niet veel later werden de fiscale voordelen om te sparen via verzekeringen afgebouwd. Zo kon de lijfrentepolis niet meer worden afgetrokken. En tegenslag drie: door de crisis daalde de rente naar bijna nul. Hierdoor wordt het voor verzekeraars steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden.’

Hoe het is…

‘De concurrentie is enorm toegenomen. Vroeger verzekerden we de hele santenkraam bij één verzekeraar. Maar alles verandert. Er zijn prijsvergelijksites, zoals Independer.nl, waardoor het mogelijk is om verzekeringen op dagbasis in prijs te vergelijken. Klanten zijn niet meer trouw, maar juist beweeglijk. En de klant loopt tegen onwenselijk situaties aan. Omdat verzekeraars zich maar moeilijk aan de nieuwe tijd aanpassen.’

Hoe het moet…

‘Verzekeraars moeten zich opnieuw gaan uitvinden in een totaal veranderde wereld. Dat kan ook en dat is goed nieuws. Verzekeraars zitten in een Perfect Storm. Een storm met problemen maar ook veel kansen. Neem de sharing economie. Een auto hebben is steeds onbelangrijker, een auto gebruiken des te meer. Er is technologie beschikbaar die precies ziet hoe lang welke gebruiker schadevrij rijdt. Stapt er een ander in de auto, dan schakelt hij automatisch over. Dat betekent direct voordeel voor de klant, zo betaalt hij niet (meer) voor anderen. De nieuwe blockchain technologie maakt het mogelijk om kansen en snelheid van de digitale wereld te koppelen aan de betrouwbaarheid en uniciteit van de verzekeringsadministratie. En je hebt sensoring. Neem de stappenteller
op je horloge, waardoor we via wearables ons gedrag kunnen volgen. Zo kun je aantonen dat je drie keer per week naar de sportschool gaat en dus kun je met jouw gezonde leefstijl wellicht mooie kortingen bedingen.’

Hoe het wordt…

Blockchain technologie maakt echte vernieuwing mogelijk. Denk aan een reisverzekering. Die mag pas ingaan als je in het vliegtuig stapt, nietwaar? Maar wat als je drie uur vertraging hebt? Dit is prima te automatiseren, zodat je vergoeding voor de vertraging – als die door de polis gedekt wordt – al op je bankrekening binnen is voordat je vliegtuig landt. Verzekeren kan dus veel dynamischer.
Verzekeraars moeten meer doen met de risico’s op cybergebied. Niet alleen risico’s dekken, maar ook voor preventie en nazorg regelen, zoals in de traditionele situatie een loodgieter wordt gebeld bij waterschade. De digitale toepassingen en big data kunnen ervoor zorgen dat producten steeds meer worden toegesneden op de werkelijke behoefte van cliënten. Het aloude one size fits all-principe gaat er niet meer in. Mensen willen niet louter een inbraakverzekering, ze willen weten of een buurt veilig is, waar en wanneer de meeste inbraken zijn. Fact based. In bijvoorbeeld Hongarije is ook al een vergaande samenwerking tussen verzekeraars en politie om veel gerichter te verzekeren en klanten te behoeden voor onheil.’

Hoe met de privacy…?

‘We denken dat de klant veel beter en gerichter bediend kan worden, maar dan moet de verzekeraar wel het vertrouwen winnen om goed met de privacy gevoelige data van de consument om te gaan. Verzekeraars beheren veel klant data en dat moet zeer zorgvuldig gebeuren. Sommige ex-klanten hebben bijvoorbeeld de wens om ‘vergeten te worden’; verzekeraars moeten er dan voor zorgdragen dat de specifieke klantdata uit alle systemen verwijderd wordt. Maar ook dat kan heel goed ontwikkeld worden. Maar dan moeten er wel stappen gezet worden.’

Door de opkomst en exponentiële groei van nieuwe technologieën verandert de wereld de aankomende jaren radicaal. Deloitte volgt daarom de ontwikkelingen op het gebied van Digital, Data en Cyber Security op de voet en vertaalt deze naar kansen en concrete oplossingen voor haar klanten. Deloitte heeft de trends in de Nederlandse verzekeringsindustrie en 7 voorspellingen voor de toekomst van de industrie op een rijtje gezet in het rapport Dutch Insurance Outlook. Wil je hierover met Marco Vet van gedachten wisselen, neem dan contact met hem op.