Sponsored content
Sponsored content

“Founder’s spirit: Durf jezelf op te eten”

Europa heeft een enorm potentieel aan innovatie maar ontsluit dit lang niet volledig. Inzetten op samenwerking tussen corporates en scale-ups kan dit een boost geven.



Wie wil innoveren, moet buiten de bestaande kaders kunnen en willen denken. Start-ups zijn kampioenen daarin. “Het zijn kleine, flexibele ondernemingen die zonder de belemmeringen van een bestaande bedrijfscultuur van start gaan en zich op een ding richten: de beste oplossing voor een bestaand probleem”, aldus Wassili Bertoen, Managing Director Deloitte Center for the Edge Europe. “Niet geheel verrassend komen breakthroughs en disruptie ook veelal van start-ups.”

Van start-up naar scale-up

Blijft een start-up klein – zoals verreweg de meeste – dan blijft zijn impact ook klein. Om echt het verschil te maken in innovatieve zin, moet een start-up zich verder ontwikkelen tot het volgende niveau: de scale-up. Bertoen: “Natuurlijk kan een start-up zich geheel op eigen kracht verder ontwikkelen. Maar de ontwikkeling van start-up naar scale-up kan ook versneld worden als er wordt samengewerkt met een grote onderneming, een zogenaamde corporate.”

Voor een start-up liggen de voordelen van samenwerking met een corporate voor de hand: werkkapitaal, toegang tot een bestaand netwerk van klanten, gebruik maken van bestaande distributiekanalen. Maar de corporate kan zelf net zoveel profiteren – en misschien zelfs meer. Bertoen legt uit: “We zitten middenin de Big Shift, de overgang naar de digitale economie waarin data-driven technologie een centrale rol vervult en traditionele schaalvoordelen minder relevant worden. Dat geeft een heel ander dynamiek, door de snelheid waarmee ontwikkelingen plaatsvinden en de opkomst van geheel nieuwe businessmodellen . We zien dat de waardecreatie op basis van schaarste en fysieke producten snel verschuift naar digitale dienstverlening en overvloed. Vijftien jaar geleden zat de waarde in bijvoorbeeld het filmrolletje, de CD, de bioscoop of een taxibedrijf. Nu maken we duizenden foto’s per vakantie, luisteren een oneindig aantal nummers via voorbeeld Spotify en Deezer, kijken films via Netflix en HBO en regelen zelf in veel steden binnen enkele minuten een taxi met goede service, zonder extra kosten.” Veel corporates hebben moeite om mee te veranderen met de digitale economie of zien het als een noodzakelijk kwaad. Samenwerken met een start-up, passend bij je innovatiestrategie, kan dat proces in gang zetten of versnellen.

“Als de organisatie in je genen zit, voelt de toekomst van het bedrijf als jouw eigen toekomst.”

Founder’s spirit

Belangrijk is wel dat een corporate ervoor openstaat. De houding van de CEO is cruciaal. Bertoen: “Bewustzijn is belangrijk: een CEO moet de urgentie van de Big Shift begrijpen. Hij of zij moet een open houding hebben ten aanzien van innovatie en samenwerking. En hij moet een visie hebben en deze op alle mogelijke manieren uitdragen, een authentiek verhaal dat hij leeft en ademt. Heden en toekomst liggen steeds dichterbij elkaar. De houdbaarheid van businessmodellen wordt korter en innovatie steeds belangrijker. De CEO is de enige die de korte-termijnfocus kan doorbreken door innovatie een vaste plek te geven in de organisatie. Hij moet dat beseffen en die verantwoordelijkheid pakken.”

Founder’s spirit, zo noemt Bertoen deze combinatie van houding en gedrag. Hij is ervan overtuigd dat bedrijven waarin de oprichters nog werkzaam zijn of waarvan de CEO founder’s spirit heeft, de meest succesvolle zijn. “Als de organisatie in je genen zit, voelt de toekomst van het bedrijf als jouw eigen toekomst. Je bent dan sneller geneigd om te blijven innoveren, je voelt de urgentie meer. En je toont meer lef in de balans tussen heden en toekomst, operatie en innovatie: je durft jezelf op te eten voordat een ander dat doet!”

Beloning

CEOs met founder’s spirit die de samenwerking met start-ups aangaan, zien hun lef en visie beloond. Co-creatie en co-working leveren een win-win situatie op: de corporate kan vele malen sneller nieuwe producten en diensten ontwikkelen en de start-up kan zijn ideeën realiseren en opschalen. Bertoen: ”GE Appliances ging zelfs een stapje verder. De organisatie nam met Local Motors het initiatief voor FirstBuild, een online en fysieke community van innovators. Door deze community te betrekken bij productontwikkeling is GE in staat om sneller meer innovatieve producten op de markt te brengen. Niet pas na twee jaar maar na een paar maanden de markt op. Met een pizza oven voor in de keuken, bijvoorbeeld.”

De weg naar de top in de digitale economie wordt geplaveid door samenwerking en verbinding. Wanneer start-ups, scale-ups, corporates en CEO’s met founder’s spirit ieder hun rol erin spelen, ligt er een mooie, innovatieve toekomst in het verschiet. “En om dit proces te versnellen, werken we samen met Startup Fest Europe waar de komende week overal in het land de startup community lokaal en internationaal aan elkaar en aan corporates wordt verbonden”, besluit Bertoen. “Dat begint op de Executive Edge CEO Session op dinsdag 24 mei met de founders en CEO’s van Uber, Airbnb, TomTom, Booking en Periscope op het podium.” Over founder’s spirit gesproken …