Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Een echte mobile company zet zijn mensen in de spotlight

Wie zijn diensten breder en efficiënter wil inzetten, nieuwe bronnen van inkomsten wil aanboren, de competitie te slim af wil zijn of gewoon met de tijd mee wil gaan – en wie wil dat niet? – doet er verstandig aan enterprise mobility te omarmen. Ofwel: het slim inzetten van mobile devices en toepassingen waardoor medewerkers hun werk locatie-onafhankelijk kunnen uitoefenen. Deloitte heeft zes enterprise mobility principals om de stap te maken. Je krijgt er gratis een toelichting bij!

Zet de gebruiker in de spotlight

Als je aan de slag gaat met enterprise mobility, dan moet de focus liggen op de gebruiker, jouw medewerker. Zorg dat wat je op mobile devices gaat presenteren jouw medewerker gaat helpen in zijn werk. Het gaat erom dat werknemers worden uitgerust met mobiele toepassingen waarmee ze hun werk efficiënter en effectiever te kunnen doen. Een slechte experience is killing. De verwachtingen van de gebruiker zijn hoog, simpelweg omdat apps voor consumenten de lat zo hoog leggen. Stap daar niet zomaar overheen. Dit is van groot belang voor adoptie en tevredenheid.

Creëer waarde

Ga aan de slag met processen waarbij je echt waarde kunt genereren. Administratieve taken mobiel kunnen doen is leuk, maar levert (te) weinig op. De focus moet liggen op de kern van je bedrijfsprocessen. Enterprise mobility gaat het verschil maken als de toepassingen worden ingezet voor die kern-processen en waar toegang tot data en het kunnen uitvoeren van taken op locatie, nieuwe waarde creëert. Dit kan overigens op meerdere vlakken zijn: het verhogen van productiviteit, het reduceren van operationele kosten, het verbeteren van concurrentievoordeel of het verhogen van sales.

Zorg voor strategie en beleid

Bezint eer gij begint. Wat wil je met enterprise mobility bereiken? Zet een stap terug naar: wat is de corporate strategie? En wat is de digitale of mobiele strategie? Enterprise mobility kan bijdragen aan het verwezenlijken van die strategie. Het moet niet andersom zijn; enterprise mobility is niet een doel op zich. Zorg er tevens voor dat ook over het technisch component van enterprise mobility wordt nagedacht. Bring-your-own-devices of Choose-your-own-devices? Company-issued personally-enabled? De verschillende opties brengen verschillende vraagstukken met zich mee. Denk aan security, toegang, onderhoud, levensduur, content, en veel meer. Dat is allemaal van belang om de stap naar enterprise mobility succesvol te laten zijn, en dus om bij te dragen aan de digitale of mobiele strategie van jouw organisatie.

Eén ding is zeker: enterprise mobility gaat een enorme vlucht nemen

Denk groot, begin klein

Eén ding is zeker: enterprise mobility gaat een enorme vlucht nemen. Dat komt omdat iedereen al gewend is aan mobiel. De infrastructuur, met name door de 4G-verbindingen, is in veel landen zo ingericht dat het steeds makkelijker wordt om altijd online te zijn. Daarnaast geeft mobile ook nog eens toegang tot andere technologieën die upcoming zijn zoals Internet of Things, virtual reality en blockchain. Durf te dromen over de grootst mogelijke kansen en toepassingen. Wees niet bang om ver in de toekomst te kijken. Maar, begin klein en ga kort cyclisch te werk. Veel kleine stapjes in plaats van een paar grote. Begin met een prototype en test in kleine pilot groepen. Haal in dat proces continu de feedback van de gebruiker op. Op deze manier houd je controle over de investering en het gewenste resultaat.

Vergeet security niet

Enterprise mobility betekent ‘toegang en data’. Potentieel veel data. Elke device dat je dus aan het netwerk toevoegt, is potentieel een nieuwe achterdeur om bij jouw data te komen. Denk daar over na als je start, niet kort voor je eerste oplevering. Secure by design is altijd goedkoper en effectiever dan het achteraf fixen. Security is een onderdeel van de package, behandel dat ook zo. Je zult verbaasd staan tot wat voor extra mogelijkheden je getriggerd wordt.

Zorg dat je kennis in huis hebt!

Het begint vaak bij een idee voor een app. Haal kennis in huis (denk aan een mobile architect, mobile developer, mobile UX/UI designer, mobile strategist) om alle aspecten van enterprise mobility aandacht te geven. Of laat je in ieder geval adviseren. Kom je er gaandeweg achter dat niet alle aspecten even belangrijk zijn? Maak dan bewust een keuze. Laat je niet achteraf verrassen. Helaas ben je nog niet per se een mobiel expert, ook al ben je de hele dag met je mobiel in de weer…

Wanneer je wilt doorpraten over een mobile enterprise-strategie neem dan contact op met Niels Nuyens of Jurjaan Kuiper.