Sponsored content
Sponsored content
Business man in suit in studio

Een auto en een vast dienstverband: heb jij dat nog wel in 2020?


In 2020 hoeven we ons over files niet meer druk te maken: onze auto lost die voor ons op. Waar of niet waar? Medische blunders zijn over vijf jaar dankzij data-analytics uit de wereld. Waar? Niet Waar? Stefan van Duin, director business intelligence & analytics bij Deloitte, kijkt in de glazen bol naar wat Big Data ons gaat brengen.

Over vijf jaar weet mijn baas tot op de minuut hoe ik werk.

‘Waar. Objecten worden in hoog tempo steeds slimmer. Ons kantoor hangt al vol met high-tech sensoren en apparaten die data genereren. Die data leren ons straks haarfijn hoe het gebouw gebruikt wordt, door wie, wat de voorkeur is van mensen die er rondlopen en de bezettingsgraad. Uiteraard wel binnen de kaders van privacy.’

De computers zorgen ervoor dat we geen medische blunders meer maken.

‘Niet waar. Althans, dit wil ik niet voor mijn rekening nemen. Er is wel een trend gaande: de machines die data kunnen begrijpen en analyseren zijn ontzettend snel slimmer aan het worden. Kunstmatige intelligentie begint echt flinke vormen aan te nemen, waardoor we straks computers hebben die onze natuurlijke taal leren begrijpen. Daar wordt nu al mee gewerkt met de Watson van IBM, die op het gebied van kankerdiagnose kan helpen door meer dan 2 miljoen pagina’s medische research te ‘leren’. Het is mijn verwachting dat we in 2020 heel veel echte toepassingen zullen zien, waarbij je met heel veel ongestructureerde data en slimme computers dingen kunt doen die tot nu toe alleen aan mensen waren besteed. En mogelijk beter, omdat zo’n computer in staat is bijna alle research op de wereld tot zich te nemen.’

Binnen een paar jaar zijn de files opgelost.

‘Voor een groot deel waar. Auto’s worden steeds meer software gestuurd. Hierdoor wordt rijgedrag, gebruik en onderhoud gemeten en gestuurd door technologie en data. De zelfrijdende auto weet straks niet alleen zelf hoe hij het meest efficiënt rijdt en wanneer hij aan onderhoud toe is, maar hij communiceert ook met andere auto’s. Met behulp van die data en algoritmes zullen ze geen files veroorzaken omdat ze optimaal rijden. Daar gaan we nog veel lol aan beleven.’

Voor het individu en de maatschappij gaat er veel veranderen. Gebruik wordt het nieuwe bezit.

‘Waar. Straks gaan we een auto voor even bestellen, in plaats van een auto kopen. Steeds meer bedrijven in 2020 zijn in feite platformen of communities die vraag en aanbod efficiënt bij elkaar brengen, onder meer door slim van data-analyse gebruik te maken. Dat gaat ook voor arbeid gelden. Vraag en aanbod wordt naar capaciteit bij elkaar gebracht en dat betekent dat er over een paar jaar misschien niemand nog een vast arbeidscontract heeft.’

Big Data gaat ervoor zorgen dat er in 2020 alleen nog maar online-winkels zijn.

‘Niet waar. Maar de rol van fysieke winkels verandert wel. Die trend is al ingezet. Er zijn winkels en restaurants die vol hangen met sensors die doorhebben dat jij er ook bent. Al die data gaan bedrijven leren hoe ze ons het best kunnen bedienen, zowel online als in de fysieke wereld. Consumenten gaan heel veel data genereren met steeds meer slimme apparaten, zoals via wearables als horloges en brillen en sensors in kleding. Zo zullen er ook flexibeler prijsmodellen komen, afhankelijk van de plek waar je bent, hoe hard je het goedje nodig hebt en hoe snel.’

In 2020 zijn alle bedrijven weg die nu nog floreren. Waar of niet waar?

‘Half waar, misschien. Je kunt Big Data niet als trend op zich zien, maar er is een enorme technologische ontwikkeling ontstaan waardoor apparaten goedkoper en slimmer worden en heel veel data genereren. En hierdoor zijn er bedrijven gekomen die heel handig en slim gebruik maken van die data. De bekendste voorbeelden zijn misschien wel Uber en AirBNB. Nieuwe bedrijven die platformen en applicaties kunnen bouwen op data en technologie hebben meer kans te overleven dan bedrijven die al honderd jaar bestaan. Dat betekent dat bedrijven moeten veranderen of verdwijnen en daar komen nieuwe voor in de plaats. En dit heeft voor consumenten vaak prettige effecten.’

Big Data staat hoog op de managementagenda, organisaties realiseren zich dat hun data een wereld aan mogelijkheden biedt. Waar liggen de kansen voor mijn organisatie? Waar de risico’s? Hoe blijf ik mijn concurrentie voor? Wil je met Stefan van gedachten wisselen, stuur hem dan een bericht.