Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

Een 10-jarige met een eigen pinpas: gaat dat wel goed?

Fysiek zakgeld? Munten? Bankbiljetten? Nee, dat is de ouderwetse manier van betalen. Ruim de helft van de kinderen tussen de 10 en 12 jaar heeft tegenwoordig een eigen pinpas op zak. 56 procent om precies te zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte. Maar hoe gaan kinderen met die verantwoordelijkheid om? Het is een vraag die goed aansluit bij de Week van het Geld.

Digitaal zakgeld heeft voor kinderen een groot pluspunt. Per maand ontvangen zij namelijk gemiddeld zo’n vijf euro meer dan leeftijdgenoten die het zakgeld contant krijgen. De omloopsnelheid van digitaal zakgeld ligt wel een stuk hoger. Kinderen die naast hun eigen rekening ook over een pinpas beschikken, geven maandelijks gemiddeld 12,30 euro uit. Ter vergelijking: leeftijdgenoten die geen pinpas hebben, zitten op 8,25 euro per maand.

Grote verantwoordelijkheid

“Pinnen graag”, is een verzoek dat tegenwoordig steeds vaker met een hoog stemmetje wordt uitgesproken. Zo gaat één op de drie tienjarigen al met een eigen pinpas naar de winkel. En bij twaalfjarigen is dat percentage opgelopen tot 64 procent. Van de kinderen met een pinpas krijgt meer dan de helft (52 procent) het zakgeld op de eigen bankrekening gestort.

Het hebben van een eigen pinpas is best een grote verantwoordelijkheid. Voordat ouders en opvoeders het plastic betaalmiddel aan een kind overhandigen, moeten ze het kind dus wel waarschuwen voor de risico’s. ‘Een stukje financiële educatie’, zoals opvoedkundigen dat zouden noemen. En dat gebeurt in de meeste gevallen ook. 91 procent van de kinderen die aan het onderzoek van Deloitte deelnam, heeft volgens eigen zeggen de nodige uitleg gekregen.

Pincode aan een onbekende geven

Maar houden pinnende kids zich vervolgens ook aan de instructies? Nee, niet altijd. In de praktijk blijkt het voor kinderen toch nog wel een uitdaging om op een veilige manier met hun pinpas om te gaan. Zo zou 12 procent zijn of haar pincode aan een onbekende geven. Ook verontrustend: één op de zeven kinderen schermt zijn of haar pincode niet af. En van 14 procent van de kinderen is de pinpas weleens geblokkeerd omdat ze meerdere keren een verkeerde pincode hadden ingetoetst.

Stiekeme online aankopen

Kinderen hebben soms andere plannen met hun geld dan wat hun ouders voor ogen hebben. Denk maar aan een spaarvarken dat stiekem wordt geleegd. Ook met digitaal zakgeld doen sommige kinderen aankopen waar ouders geen toestemming voor hebben gegeven. Vooral jongens hebben daar een handje van: 15 procent zegt weleens stiekem online aankopen te doen met de eigen betaalrekening of die van de ouders. En meisjes? Die maken zich minder schuldig aan stiekeme online bestellingen. Bij hen blijft het percentage beperkt tot 4 procent.

iDEAL, PayPal, creditcard

Jongens zijn sowieso actiever als het om het doen van online aankopen gaat. Zo maakt een derde van hen weleens gebruik van online betaal- en beheerapps, zoals Tikkie of de app van hun bank. Bij meisjes blijft dat percentage op 17 procent steken. En een online bestelling afrekenen via iDEAL, PayPal of een creditcard? Dat doet 15 procent van de jongens en 10 procent van de meisjes.

Het Nationaal Geldexamen

Kids die een pinpas hebben, zijn daar zelf zeer content mee. ‘Superhandig’, noemt 82 procent die manier van betalen. Des te belangrijker dat kinderen leren om bewust met geld om te gaan. En dat is precies het doel van de Week van het Geld, het jaarlijkse initiatief van het platform Wijzer in Geldzaken. Tijdens deze week faciliteert Deloitte het Nationaal Geldexamen – dit jaar voor de zevende keer. Het Nationaal Geldexamen is een initiatief van Deloitte en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Nibud en Uitgeverij Zwijsen. Het leert kinderen uit groep zeven en acht bewust met geld omgaan en bereidt ze voor op het voortgezet onderwijs. Lees hier meer informatie over het Nationaal Geldexamen.