Sponsored content
Sponsored content

Digitaal ondernemen: gaat het om de machine of de mens?

De ‘maakindustrie’, ofwel de fabrikanten van chemicaliën, transportbanden en medicijnen, om maar een fractie te noemen, zit midden in de vierde revolutie: de digitale. En deze keer is het wel héél spannend. Want hoe voorkomen we dat door alle positieve en baanbrekende innovaties de machine alles gaat overnemen van de mens, net als in de film Terminator?

Industry 4.0? Hebben jullie die titel bedacht?

Martijn Knuiman, director cyber risk services bij Deloitte: ‘Nee, zo hebben kopstukken uit Duitsland de ontwikkelingen genoemd. Onder die noemer zijn allerlei trends van nu samengevoegd. De integratie van bedrijfsketens, de geavanceerde automatisering van productieprocessen, 3D-printing, internet of things - waardoor apparaten met veel meer sensoren zijn toegerust - big data waarmee allerlei analyses worden gedaan… Ofwel de hele integratie tussen de digitale en fysieke wereld.’

In de film Terminator met Arnold Schwarzenegger uit 1984 schakelde de machine de mens uit. Dat is nu actueel?

Martijn: ‘Er worden steeds meer systemen met elkaar in verbinding gebracht om zo informatie te kunnen delen en zo efficiënt mogelijk met elkaar aan de slag te kunnen gaan. Dat kan geweldige resultaten opleveren. Maar hoe meer je op elkaar aansluit, hoe groter de kans dat het verkeerd gebruikt gaat worden. In Terminator liet men een defensiesysteem, dat gewapend was tegen het kwaad, zelf nadenken. En dat systeem zag de mens als het grootse risico en besloot de mens uit te schakelen. Het is een bizar voorbeeld, maar bij het op elkaar aan laten sluiten van systemen moeten we wel zorgen dat we bedacht zijn op de mogelijke risico’s.’

Uit het Amerikaanse Deloitte-onderzoek Cyber Risk in Advanced Manufacturing is gebleken dat 50% van de maakbedrijven denkt dat ze niet gewapend is tegen cybercriminaliteit.

Beer Sijpesteijn, cybersecurity adviseur: ‘Het is zonder meer een risico als je van alles op elkaar aansluit en niet de nodige checks en balances inbouwt. We zien ontzettend veel mogelijkheden, maar door vooraf over de risico’s na te denken – dus secure by design – kun je veel beveiligen en risico’s gecontroleerd nemen, om zo winsten te behalen die er zeker te behalen zijn. Neem de Wright-brothers. Als zij bij hun eerste vliegplannen een security-expert hadden ingehuurd, dan had deze zeker gezegd: doe maar niet. Zonder een beetje risico te nemen, kun je geen innovatie teweeg brengen. Maar wat je nu vaak ziet: bedrijven denken leuk, we kunnen real time data ophalen via onze producten waardoor we het product kunnen verbeteren. Maar wat als zo’n sensor op een broodrooster websites gaat aanvallen? Vaak wordt er nagedacht welke kansen innovatie biedt, maar veel minder aandacht gaat uit naar de mogelijke risico’s. Wij gaan absoluut geen innovatie in de weg staan, maar het is allemaal niet zonder risico. Daarom is het belangrijk om zo vroeg mogelijk risico’s in kaart te brengen, zodat je er op kunt anticiperen.

Wat moeten organisaties doen?

Beer: ‘Zich goed laten voorlichten. Als jouw computer gehackt wordt, zie je jouw muis bewegen. Maar als een productiemachine wordt gehackt en hij gaat niet gek lopen maar geeft wel foute meldingen door, dan kom je daar pas veel later achter. Bouw dus bijvoorbeeld controlesystemen in die continu de machine in de gaten houdt.’

De consument houdt zijn hart vast. Straks koopt hij een koelkast die uit zijn naam rare mailtjes gaat versturen.

Martijn: ‘Daarom bemoeit de politiek er zich ook mee. D66 pleit voor een Europees verbod op onveilige Internet of things-apparaten. De consument zou in de toekomst erop kunnen letten dat hij apparaten koopt met een keurmerk of een ander bewijs dat aantoont dat deze veilig is.’

Dat lijkt een lange weg…

Beer: ‘Maar de eerste vlucht van de gebroeders Wright was ook maar een paar honderd meter. We zijn bezig om stap voor stap een road map uit te stippelen en al lerende komen we erachter wat wel en niet werkt. Want dat willen we benadrukken: we juichen juist de innovatie toe. Straks kunnen medicijnen toegespitst worden op de persoon in plaats van op de massa. Dat een app aangeeft dat je vandaag 22 mg nodig hebt in plaats van 30. En dat je heel specifiek kunt zien wat een medicijn met iemand doet waarna je die research data terug kunt sturen naar de fabrikant die het product nog meer kan verbeteren en personificeren. Dat zijn geweldige ontwikkelingen, zolang het maar veilig gebeurt en de privacy gewaarborgd blijft.’

Deloitte heeft onlangs een onderzoek verricht onder bestuurders en cyber security managers binnen de maakindustrie. Dit onderzoek: Cyber Risk in Advanced Manufacturing gaat in op hoe deze bedrijven omgaan met risico’s die Industry 4.0 met zich meebrengt.
Het volledige rapport kun je hier vinden. Wil je van gedachten wisselen over dit onderwerp, dan kun je contact opnemen met Martijn Knuiman.