Sponsored content
Sponsored content

Digitaal doorpakken graag! Anders loopt je personeel weg

Het klinkt misschien hard, maar de digitale transformatie wordt voor ondernemers een kwestie van slikken of stikken. Blijven ze achter op technologisch gebied, worden ze niet alleen links en rechts ingehaald, ook loopt het personeel weg dat de digitale weg kan wijzen.



We mogen inmiddels veronderstellen dat de BV Nederland ervan doordrongen is dat digitaliseren noodzakelijk is om mee te kunnen in de vaart der volkeren. En met digitaliseren bedoelen we niet dat je een appje hebt of een responsieve website, maar dat al je processen digitaal herontwerpt, dat je op een digitale manier zaken doet, dat je deel uitmaakt van digitaal gefaciliteerde business-netwerken en ecosystemen. Kortom, dat je zoiets hebt als een digitaal DNA. Laat je het digitale verhaal aan je voorbij gaan, dan loop je de kans dat een partij jonge honden je vroeg of laat in je linkerkuit bijt, aldus Hans van Grieken, director Digital business innovation bij Deloitte. “Het is natuurlijk niet zo dat elk Nederlands bedrijf op het punt staat uit de markt te worden gedrukt door de eerste de beste start-up. Maar de lege winkelpanden in bijna elke Nederlandse winkelstraat zijn wel een illustratie van wat er kan gebeuren in een specifieke branche wanneer je digitale businessinnovatie niet serieus neemt. Daarom is het de moeite waard om te leren van de best in class.”

36 procent wil weg

Laat die best in class, op digitaal vlak welteverstaan, nu precies het onderwerp zijn van het onderzoek dat MIT Sloan, onderdeel van het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology en Deloitte samen deden. Het wereldwijde onderzoek, getiteld Aligning the Organization for Its Digital Future, brengt de kenmerken in kaart van hoe digitaal volwassen organisaties zijn: early, developing of maturing digital. En ook: wat maakt digitaal volwassen bedrijven nu zo succesvol?

Om dat te achterhalen, ondervroegen de onderzoekers meer dan 3700 executives, managers en analisten. Maar liefst 87 procent van de respondenten denkt dat digitale technologieën hun branche zullen raken. Maar slechts 44 procent zegt voorbereid te zijn op die chaos. Het gebrek aan digitalisering leidt bovendien tot problemen die andere onderzoeken nog niet eerder aan het licht brachten, namelijk personeel dat wegloopt. Van Grieken: “Met dit onderzoek is voor het eerst wetenschappelijk onderbouwd dat organisaties talent dreigen te verliezen als ze te lang wachten met het serieus en concreet werk maken van hun digitale transformatie. De mensen die de noodzaak van die transformatie begrijpen en de organisatie daarin moeten leiden en begeleiden, staan zelf op het punt te vertrekken.”

En dat zijn geen kinderachtige percentages. Uit het onderzoek blijkt dat – als de implementatie van een digitale strategie achterwege blijft – 21 procent van de CIO’s weg wil, 30 procent van de directeuren en 36 procent van de mensen met een verkoopfunctie. Binnen een jaar. “Dat betekent dus dat je de achterstand die je al hebt op partijen die verder zijn in hun digitale transformatie niet of nauwelijks meer inhaalt, want je hebt de mensen er niet meer voor.”

Bekijk hier de infographic over het uitlijnen van organisaties voor de digitale toekomst.

Knopen durven doorhakken

Terwijl de juiste mensen wel nodig zijn om die digitale move te maken. Die houdt namelijk meer in dan ‘we hebben ook een appje’. Binnen een echte digitale transformatie werkt het topmanagement aan fundamenteel strategische vragen, zegt Van Grieken. “Kan ik mijn producten slimmer maken door ze op afstand via internet te monitoren? Kan ik de functionaliteit van het product gedurende de levenscyclus verlengen door de software te vervangen? Kunnen sensoren mij vertellen wanneer ik preventief onderhoud moet plegen? Kan ik daarmee om mijn product een bundel van services bouwen zodat ik niet eenmalig meer een product verkoop maar de gehele levenscyclus van het product kan managen?

Voor zo’n echt digitale strategie hoeft de top van het bedrijf, verrassend genoeg, niet per se veel technische kennis te hebben, hoewel 18 procent van de respondenten in het onderzoek denkt dat die kennis cruciaal is. Wel noodzakelijk is een optimale mix van bedrijfscultuur, mensen, structuur en processen die perfect in lijn zijn met de strategie. Als het nodig is, passen deze elementen zich snel aan het continu veranderende digitale IT-landschap. Digitale congruentie, noemt MIT Sloan het.

Leiderschap is daarbij van groot belang, stelt Van Grieken. “In het proces van digitale transformatie loop je tegen dilemma’s aan, bijvoorbeeld over veiligheid versus connectiviteit: aan de ene kant willen participeren in externe digitale business-netwerken en -ketens en aan de andere kant je IT-omgeving 100 procent willen beschermen tegen cyberbedreigingen. Nederlanders kunnen over zoiets eindeloos discussiëren met elkaar. Het duurt bij wijze van spreken een paar jaar om een app te ontwikkelen. Tegen de tijd dat die app klaar is, is-ie al lang en breed weer achterhaald. Een nieuw product moet secure by design zijn, maar security hoeft geen showstopper te worden. Je moet knopen durven doorhakken: zo gaan we het doen, with or without you.”

Concurrentie van jezelf

Van Grieken maakt de vergelijking met het Zuid-Koreaanse Samsung, dat binnen een jaar na de eerste iPhone drie smartphones op de markt bracht. “En een half jaar na de lancering van iTunes kwamen de Zuid-Koreanen met het antwoord daarop. Samsung is een heel groot bedrijf, maar is dankzij krachtig leiderschap in staat om snel te acteren.”

Naast leiderschap is ook risicobereidheid belangrijk. “Door digitalisering loop je de kans dat je nieuwe product of dienst gaat concurreren met je oude product-markt-combinatie. Durf je het aan om bestaande producten of diensten – en hun inkomstenstromen – af te bouwen en te vervangen voor een digitale versie waarvan het succes vooraf niet gegarandeerd is? En nog een stap verder: wat doe je nog zelf en wat laat je over aan andere partijen? Met andere woorden: van welke functies en activiteiten neem je afscheid? Ook moet alles wat je doet digital by default zijn vanaf de start. Een nieuw product moet dus direct mobiel zijn, op afstand uit te lezen, onderdelen zijn te printen met een 3D-printer, er zit een app bij, enzovoort. Dat bedenk je allemaal bij het ontwerp, niet pas later.”

Tot slot waagt Van Grieken zich aan een blik in de toekomst. “De voorspellingen zijn dat er in 2017 buiten de IT-afdeling net zoveel aan IT wordt uitgegeven als op de IT-afdeling zelf. Overal zit technologie in. Dat gaat de strategiegesprekken in de Nederlandse directiekamers fundamenteel veranderen. Ik denk dan ook dat we over vijf of tien jaar heel andere resultaten zien als we dit onderzoek herhalen. You ain’t seen nothing yet.”

Hans van Grieken heeft ruime ervaring op het gebied van digital transformation en innovatie. Hij helpt het management van organisaties om het veranderende digitale landschap scherp te begrijpen, kansen en risico’s te herkennen en een concreet ‘digital agenda’ op te zetten zodat digitale ambities niet slechts ambities blijven. Wil je hierover van gedachten wisselen met Hans van Grieken, neem dan contact met hem op.