Sponsored content
Sponsored content

De stadsbus wordt straks niet meer gemist

Op de weg gaat alles drastisch veranderen. Maar wat dan precies? Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven en een van de sprekers op Deloitte’s evenement Future of Mobility voorspelt: binnen tien jaar rijden er geen streekbussen meer in ons land…

Digitale revolutie?

‘De hele wereld wordt digitaal. En de ontwikkelingen gaan in de automotive sector helemaal snel omdat het allemaal draait om elektrificatie, autonome functies en mobiele services modellen. Straks heb je een appje waarmee je zelf jouw vervoer van a naar b regelt. Over vijf jaar komen er zelfrijdende auto’s, dan fluit je bij wijze van spreken tegen je mobieltje en komt er een auto voorrijden die jou meeneemt.’

Meer fileleed?

‘Veel mensen zegen dat het een uitdaging voor onze economie is als er straks allemaal zelfrijdende auto’s komen. Tegelijk zie je een transitie omdat die auto’s autonoom rijden en je dus steeds meer kunt gaan werken in die auto’s. Het economisch verlies omdat je in de file staat wordt almaar minder. De komst van autonome auto’s zal in eerste instantie leiden tot een toename van het aantal files omdat ze iedereen vervoeren, ook kinderen en slechtzienden. De tegenbeweging is dat een autonome auto veel subtieler remt en optrekt en ook communiceert met andere auto’s, waardoor die harmonicabewegingen in files worden gecompenseerd. Ik denk dat de files na tien jaar zullen afnemen.’

Veel mensen zegen dat het een uitdaging voor onze economie is als er straks allemaal zelfrijdende auto’s komen.

Stiller en duurzamer?

‘Elektrische auto’s leiden tot een stiller vervoer dus de steden zullen ook echt stiller worden. Bovendien worden auto’s onderdeel van het energiesysteem. We zien straks een mooie samenvloeiing van mobiliteit en energie. Maar alles wordt digitaal en slim en dus ‘hackbaar’. De vraag is niet hoe we dit moeten voorkomen, maar hoe je het detecteert en compenseert. Twee jaar terug werden er 1,4 miljoen auto’s van een Amerikaanse autofabrikant van de straat gehaald om in de garage nieuwe software te ontvangen. Want: ze konden gehackt worden. In diezelfde week waren er twee Chinezen die voor het eerst een Tesla hadden gehackt. Binnen een paar dagen had Tesla een update over-the-air gestuurd naar alle 100.000 Tesla’s die toen op de weg zaten. Dat is het nieuwe denken en de nieuwe tijd.’

Iedereen gaat mee?

‘Alle innovaties maken mobiliteit duurzamer, groener. Het gaat om elektrische aandrijving dus we moeten er met z’n allen voor zorgen dat je ze met duurzame energie oplaadt. Alle fabrikanten zijn er inmiddels van overtuigd dat we met z’n allen elektrisch gaan rijden, daar is geen twijfel meer over. Grote fabrikanten geven aan dat ze in 2018, 2019 of 2020 betaalbare elektrische modellen gaan introduceren. Een Duitse autofabrikant heeft als eerste gezegd dat ze gaat stoppen met de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren. Wie in 2025 nog een benzineauto koopt raakt hem vijf jaar later aan de straatstenen wellicht niet meer kwijt. In 2025, dus over acht jaar, kopen de meeste consumenten een elektrische auto. Tussen nu en vijf jaar stoppen fabrikanten met het investeren in de ontwikkeling van nieuwe diesel- en benzineauto’s. Ze kunnen die investeringen namelijk niet meer terugverdienen. Ik denk dat het heel heet aan toegaat in de directiekamers van de fabrikanten. De sector staat op z’n kop.’

Genoeg laadpalen?

‘Nederland is een heel goede infrastructuur aan het bouwen met veel partijen. Er is al een zogeheten open standaard gedefinieerd; daar hoeven we niks meer aan te doen. We moeten het alleen nog internationaal uitdragen zodat iedereen onze open protocol gaat gebruiken. Daar zijn we ook mee bezig in de VS en Europa. We vertellen hoe wij het hebben opgelost. Het belangrijkste is dat al die laadpalen slim zijn. Tachtig procent van de laadpunten in Nederland zijn nu slim, wat betekent dat ze ook connected zijn en dus gebruikt kunnen worden door energieleveranciers en netwerkbedrijven zodat jij stroom krijgt uit jouw eigen zonnepanelen bijvoorbeeld. Of stroom laadt die net even goedkoper is omdat de windturbines hard draaien.’

Halt voor de bus?

‘Het hele mobiliteitssysteem verandert. Neem het streekvervoer. Dat doet vaak langlopende investeringen. Het slaat in deze tijd van exponentiële technologische vooruitgang natuurlijk nergens op om bussen te kopen die twintig jaar mee moeten gaan. Elke achttien maanden is er een verdubbeling van het aantal computerchips en een halvering van de prijzen, wat betekent dat er heel veel heel snel mogelijk is met Internet of Things. Dat betekent dat elektrisch, autonoom rijden niet in de verre toekomst ligt maar binnen een paar jaar gaat doorbreken. En dat betekent dat het Openbaar Vervoer ook aan vernieuwing toe is. Straks is er een ‘Uber’-functie waarmee je via een appje belt en dan vervoer per persoon of met een groepje personen regelt en jou voor de deur afzet. Denk je dat die mensen nog in zo’n bus stappen die volgens zo’n starre buslijn kart? Terwijl die Uber-auto ook nog eens volledig elektrisch en dus brandschoon is? Het zal me niet verbazen als de bus uit het straatbeeld verdwijnt. Niet morgen, maar wel over tien jaar.’

Recent organiseerde Deloitte het Future of Mobility evenement. Meer dan 150 young professionals vanuit 13 verschillende organisaties binnen de verzekeringen-, banking, reis- en logistieke sector gingen met elkaar in gesprek over de toekomst van vervoer. De hele manier waarop we van punt a naar punt b reizen, verandert. Deze transformatie zorgt voor een geheel nieuw ecosysteem van mobiliteit. Wil je meer weten over dit onderwerp, kijk dan hier.