Sponsored content
Sponsored content

De Nachtwacht voor jezelf? Dat kan dankzij data. Een beetje dan



Kunstinstellingen en data-analyse: het lijkt misschien een onverwachte combinatie. Niet dus, want musea – en allerlei andere culturele instellingen – maken er volop gebruik van. En de bezoeker profiteert. Deloitte organiseerde onlangs ‘The Art of Data’, een event over data- analyse in deze sector. Drie bewijzen en een blik in de toekomst.

Bewijs 1: data als argument voor investeringen

Het Mauritshuis in Den Haag startte in 2012 met een grootscheepse verbouwing van twee jaar. Er kwam een ondergrondse foyer die het ‘oude’ Mauritshuis verbindt met een nieuwe vleugel aan de overkant van de straat. De hamvraag vooraf was: kunnen we de investeringen terugverdienen? Deloitte bracht met behulp van data-analyse de economische toegevoegde waarde van het verbouwde Mauritshuis in beeld. Han van Midden, senior manager bij Deloitte: “Om de toegevoegde waarde van het Mauritshuis te kwantificeren, hebben we de economische stromen die gerelateerd zijn aan het Mauritshuis in kaart gebracht. Dus: wat besteden Mauritshuis-bezoekers in het Mauritshuis zelf? Denk aan entree en uitgaven in de museumwinkel en de Brasserie. En daarnaast hebben we gekeken naar externe bestedingen, zoals diners, hotelovernachtingen en andere uitgaven in Den Haag of omgeving en in hoeverre die uitgaven toe te schrijven zijn aan het Mauritshuis zelf.”
De conclusie: vóór de heropening trok het Mauritshuis ongeveer 230.000 bezoekers per jaar en was de economisch toegevoegde waarde ongeveer 12,8 miljoen euro. Na de heropening zou die toegevoegde waarde maar liefst 23,7 miljoen euro per jaar zijn, gebaseerd op een inschatting van 440.000 bezoekers per jaar. Een positieve uitkomst dus en de verbouwing ging van start. Het eerste jaar bleek in werkelijkheid zelfs nog rooskleuriger: 600.000 bezoekers en een economisch toegevoegde waarde van 32,3 miljoen euro.

Bewijs 2: data om de ideale expositie samen te stellen

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen wilde weleens weten welke route mensen door het museum nemen. In welke volgorde bekijken ze welk schilderij? En hoe lang kijken ze naar een schilderij? Het museum bracht die gegevens in kaart met behulp van sensoren. Bert Mennings is verantwoordelijk voor Business development and partnerships bij het Cobra Museum: “Het leverde interessante data op. Bijvoorbeeld dat mensen altijd met de klok mee door het museum lopen en dat ze in het midden van de tentoonstelling het kortst naar werken kijken. Die informatie is voor ons heel interessant. Neem alleen al de artistieke reflectie: dankzij data weten we veel beter welke stukken mensen aanspreken. Daarnaast kunnen we de expositie zo samenstellen dat we opstoppingen zoveel mogelijk voorkomen.”

“Dankzij data hebben we meer inzicht in piekdrukte en rustige momenten”

Bewijs 3: data om drukte te spreiden

Als je naar het Rijksmuseum gaat, wil je het liefst in je eentje voor de Nachtwacht staan. Nou vooruit, er mogen best een paar mensen naast je staan, maar enorme massa’s mensen: liever niet. Rob Hendriks, IT-manager bij het Rijksmuseum: “Natuurlijk vinden we het leuk dat zoveel mensen ons museum bezoeken, maar we willen uiteraard wel dat onze gasten echt van onze stukken kunnen genieten. We maken daarom een inschatting van de drukte, op basis van kaartverkoop online en op basis van hoe lang mensen in het museum blijven. Aan de hand daarvan bepalen we wanneer het museum ‘vol’ is en passen we indien nodig het beschikbare aantal tickets aan.”
Ook het Cobra Museum probeert bezoekersstromen te sturen. Bert Mennings: “Dankzij data hebben we meer inzicht in piekdrukte en rustige momenten. Bezoekers die online kaarten bij ons bestellen, laten we dus weten wanneer we drukte verwachten en wanneer niet.”

Data-analyse in de toekomst

Hoewel culturele instellingen al aardig op weg zijn in de wereld van data-analyse, zijn er nog veel meer mogelijkheden. Een gepersonaliseerde audiotour bijvoorbeeld. Maurice Fransen, senior manager Public Sector bij Deloitte: “We raken er steeds meer aan gewend dat we dingen ‘op maat’ krijgen voorgeschoteld. Als ik in een museum loop, verwacht ik een audiotour – via mijn smartphone bijvoorbeeld – die weet waar ik loop en die me informatie over een schilderij vertelt die past bij mijn leeftijd en interesses. Ik denk dat in de toekomst, bij diverse instellingen, echte interactie met dat audiosysteem mogelijk is. Dat ik tijdens mijn wandeling door Artis een vraag kan stellen, over hoe olifanten worden verzorgd bijvoorbeeld.”
Volgens Fransen biedt technologie musea de mogelijkheid om meer jonge bezoekers naar het museum te krijgen. “Nieuwe generaties willen veel meer informatie. Een bordje met alleen de naam en het jaartal van een schilderij voldoet niet meer. Ze willen weten wat voor bui de schilder had toen hij het werk maakte.”
Tot slot nog een geruststelling voor de oudere bezoeker die niets van al die moderne fratsen moet hebben: de Nachtwacht blijft de Nachtwacht. Ook prachtig zonder smartphone.

Door de opkomst en exponentiële groei van nieuwe technologieën verandert de wereld de aankomende jaren radicaal. Deloitte volgt de ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van Data Analytics op de voet en vertaalt deze naar kansen en concrete oplossingen voor haar klanten. Wil jij van gedachten wisselen over Data Analytics of het event The Art of Data, neem dan contact op met Jan de Rooij of Yvette Estourgie.