Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

De auto’s van de toekomst rijden beter dan de bestuurders


We denken er zelf vaak anders over, maar eigenlijk zijn we niet zulke goede autorijders. In de toekomst gaan auto’s zelf rijden en ook met elkaar communiceren. Willem van Willigen promoveerde op dat laatste onderwerp. En dat kan in de toekomst nog heel wat files schelen.

Wie de ontwikkelingen een beetje volgt weet dat Google bezig is met een zelfrijdende auto. Willem van Willigen keek tijdens zijn promotieonderzoek bij de VU en TNO nog verder in de toekomst. Hij onderzocht hoe auto’s met gebruik van wifi, gps en sensoren met elkaar communiceren om samen over de snelweg te rijden, zonder tussenkomst van een bestuurder.

“Het moet mogelijk zijn om in de toekomst achterover te leunen in de auto, wat werk te doen en je auto in gesprek te laten gaan met de andere voertuigen op de weg”

In flink tempo transformeren de zelfrijdende voertuigen van Google nu van koekblikken op wielen naar volwaardige auto’s. Maar wat als ze eenmaal zover zijn? Dan wil je er niet mee in de file gaan staan. Zodra de auto’s ook onderling communiceren, gaat de doorstroming op de snelwegen vooruit en wordt autorijden een ontspannen bezigheid.

Het moet mogelijk zijn om in de toekomst achterover te leunen in de auto, wat werk te doen en je auto in gesprek te laten gaan met de andere voertuigen op de weg. Denk aan groepjes zelfrijdende auto’s die in een kleine colonne over de snelweg rijden waarna de bestuurders het bij een afslag weer overnemen.

Nu al zijn er auto’s die met sensoren de afstand tot voorgangers in het verkeer meten. Zo’n sensor reageert sneller dan een mens en heeft geen last van vermoeidheid of afleiding. Als de afstand tot de voorganger te snel kleiner wordt, kan de sensor op de rem trappen.

“Zo’n systeem heet Adaptive Cruise Control (ACC)”, zegt Willem van Willigen. “Ik heb een extensie daarop, Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC) onderzocht. Wanneer je een auto uitrust met wifi, zodat deze communiceert dat hij gaat remmen of optrekken dan kan de auto daarachter nog sneller reageren. Auto’s kunnen dan veilig tot op ongeveer een halve seconde achter elkaar rijden, wat de capaciteit van de snelweg vergroot, en de kans op files verkleint. Nu wordt een remmende auto in druk verkeer gevolgd door steeds harder remmende auto’s daarachter en dat belemmert de doorstroming. Met CACC zal dat niet meer gebeuren.”

Veiligheid is daarbij volgens Van Willigen van het grootste belang: “De auto’s zijn niet alleen afhankelijk van wifi, ze kunnen ook nog altijd terugvallen op de radar en andere sensoren. CACC wordt nu uitgebreid door TNO getest. Vooral op snelwegen levert deze technologie veel efficiëntie en gemak op.”

En de lol van een stukje rijden gaat er volgens de onderzoeker niet af. “Hoeveel mensen zijn er die echt voor hun lol lange tijd op de snelweg zitten, zeker in druk verkeer of in een file? Juist daar is CACC ideaal. Als je de snelweg verlaat kun je weer zelf rijden. Het systeem kan worden aangepast aan de wensen van de gebruiker.”

We hoeven niet eens heel lang te wachten op het nieuwe systeem. Volgens Van Willigen kan het er in theorie al zijn in 2020. “Daarom wordt er gewerkt aan een gestandaardiseerd platform zodat verschillende fabrikanten hetzelfde systeem gebruiken.” Met data over het weer, de drukte op de weg en de toestand van het wegdek kan het systeem volgens Van Willigen worden uitgebreid. “Technisch gezien is dat geen probleem.”

Willem van Willigen werkt als senior consultant binnen het Data Analytics & Discovery team van Deloitte Risk Services. Wil je verder praten over dit onderwerp, neem dan contact met hem op.