Sponsored content
Sponsored content
.

Dankzij smart-technologie nooit meer een boodschappenlijst maken

Een online supermarkt die exact weet wat jij wilt bestellen, die exact de juiste hoeveelheid producten inkoopt en wiens elektrische bezorgbusjes van deur tot deur op de minuut nauwkeurig (digitaal) te volgen zijn. Nee, dit is niet de proloog van een nieuwe sci-fi roman, maar het verhaal achter winkelketen Picnic. Daniel Gebler, Chief Technology Officer bij Picnic, legt uit hoe Big Data onlosmakelijk verbonden is aan zijn succes.

Picnic in een notendop

Sinds 2015 bewijst Picnic, een initiatief van Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Bas Verheijen en Michel Muller, zijn positie als opkomende speler in de voedingsindustrie en koploper op het gebied van Big Data. Het idee achter Picnic is simpel, vertelt Gebler: ‘Consumenten kunnen producten op onze mobiele app bestellen. Aan de hand van eerdere aankopen en het zoekgedrag weet deze app je perfect te begeleiden bij het zoeken naar producten en het afhandelen van je bestelling. Vervolgens kies je de gewenste bezorgtijd en kun je jouw boodschappen real-time volgen. Allemaal dankzij onze data-mining strategie.’

Inzicht maakt

Big Data-vergaring en analyse zitten diepgeworteld in het DNA van Picnic en zijn terug te vinden in elke laag van het bedrijf. ‘Eén van de voornaamste doelen van onze data-analyse is dat de klant voortdurend geld en vooral tijd moet besparen’ vervolgt Gebler. Volgens Gebler gebruiken de meeste bedrijven Big Data ‘slechts als extraatje’ om strategische beslissingen te ondersteunen. Ze zien daarbij de ware potentie van zuivere correlaties over het hoofd. ‘Om onze klanten beter te bedienen, verkiezen wij daarom een Right Data Mining-strategie boven de meer ‘mainstream’ Big Data Mining. Algemene verbanden lijken op het eerste gezicht interessant, maar het is juist de truc om de oorzaak van klantgedrag te destilleren door data in bepaalde filters te sluizen en schijnverbanden uit te sluiten.’

Minimale inkoop

De verkregen inzichten worden op dashboards in alle kantoren en magazijnen gepresenteerd. Op die manier kan Picnic zijn inventaris voortdurend bijstellen, de gebruikservaring van online winkelen verbeteren en levertijden stroomlijnen. ‘Datamining is een continu proces en moet op den duur zelfs een tweede natuur worden. Onze taakplanning, personeelsbeleid en inkoop zijn afhankelijk van de gegevens en inzichten die op de dashboards binnenstromen. Je zou kunnen zeggen dat Big Data de toko runt. Aan de hand van de uitkomsten kunnen we zelfs een minimale voorraad vaststellen, zodat we nooit iets overhouden. Idealiter zouden supermarkten met Big Data voedselverspilling tegen kunnen gaan.’

Daniel Gebler, Chief Technology Officer bij Picnic. .

Dataconsumptie

Big Data biedt niet alleen voordelen voor bedrijven. Ook consumenten kunnen hun voordeel ermee doen. Zoals nooit meer wegkwijnen in een lange kassarij tijdens de avondspits in hun lokale supermarkt. Boodschappen doen moet eenvoudig, verrassend en vooral sneller zijn, meent Gebler. ‘Door Big Data krijgen we een zogeheten 360-profiel van onze klanten. Dankzij smart-technologie weten we precies welke boodschappen op je lijstje staan, nog voor je de app hebt geopend. Sterker nog, het systeem kan zelfs meedenken over maaltijden en gezondere suggesties doen om het eetpatroon te verbeteren.

Onmisbaar ingrediënt van succes

Momenteel levert Picnic alleen nog boodschappen aan huishoudens in Utrecht, Amersfoort en Almere, maar volgens Gebler gaat dat het komende jaar veranderen. ‘We hopen in vijftien andere Nederlandse steden de “zaak” te openen en net als vorig jaar met 550 procent te groeien.’ Toch benadrukt Gebler dat het bij Big Data niet per se gaat om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de analyse. ‘Het is heel simpel, als je niet wordt verrast door je bevindingen, ligt je focus op de verkeerde data. Big Data is een onmisbaar ingrediënt voor exponentiële groei en innovatie. Elk bedrijf die dat niet inziet, bestaat over vijf jaar niet meer.’

Daniel Gebler was een van de sprekers op het Data with a View event van Deloitte. Als je wilt doorpraten over de mogelijkheden van data-analyse, neem dan contact op met Maurice Fransen.