Sponsored content
Sponsored content

Big data is niet eng, het is vooral handig


Je klant laten weten wanneer het rustig is in de winkel, pensioenadvies op maat, als supermarkt je klant een restaurant aanbevelen op basis van de recepten die hij raadpleegt op jouw site: het zijn zomaar wat voorbeelden van wat we zouden kunnen met big data. Als we er maar niet zo huiverig voor zouden zijn.

Niet voor de groenteman

Laten we maar stellen zoals het is: big data zijn voor iedere organisatie – nou ja, bijna iedere organisatie – interessant. De “groenteman om de hoek” is de enige uitzondering op die regel, stelt Stefan van Duin, director Business Intelligence & Analytics bij Deloitte. ‘Van multinationals tot mkb-bedrijven, profit én non-profit; iedereen kan voordeel halen uit het gebruik van big data. Als een bedrijf zijn klanttransacties analyseert, kan het veel kennis vergaren over op welke manier klant X het liefst zijn aankoop doet en of hij graag gebruikmaakt van pakketaanbiedingen, wat de effectiviteit is van promoties en welk assortiment optimaal is. Voeg daar data van social media, open data en data van mobieltjes en sensoren aan toe en je kunt je service en klantloyaliteit enorm verbeteren.’En dat is dan alleen nog maar de marketing- en klantkant. Maar ook als het gaat om kostenreductie kan het Nederlandse bedrijfsleven veel voordeel halen uit big data. Van Duin: ‘Denk aan verzekeraars, die databestanden aan elkaar kunnen koppelen en zo frauderende klanten kunnen opsporen. Dat scheelt veel onterecht uitgekeerde schadeclaims.’ Nog een voorbeeld: veel meer inzicht – en dus kostenbesparing – in verbruik dankzij sensoren in apparatuur en gebouwen.

Nederlandse bedrijfsleven moet volop aan de slag met big data

2,5 miljard

Inmiddels heeft ook de Europese Commissie in de gaten dat er geen ontkomen aan is als het om big data gaat. Brussel en een aantal bedrijven steken samen 2,5 miljard euro in innovatie van data-analyse, onder de naam Horizon 2020. De doelstellingen liegen er niet om. Een kleine greep: een aandeel van 30% in de wereldwijde big data technologie, 100.000 banen binnen Europa en 10% minder energieverbruik.

Van Duin: ‘Een mooi initiatief, maar ook noodzakelijk, want Europa heeft inmiddels een achterstand ten opzichte van de Verenigde Staten en Azië als het om gebruik van big data gaat. Het geld zal vooral worden geïnvesteerd in onder andere baanbrekende innovaties en het wegnemen van barrières door wetgeving. Dat zal pas op langere termijn iets opleveren. Bedrijven zullen dus vooral zelf aan de slag moeten en moeten niet wachten op Brusselse subsidies.’

Vrij bureau

Want, zo is het pleidooi van Van Duin, het Nederlandse bedrijfsleven moet volop aan de slag met big data, anders mist het de boot. Maar alle voordelen en mogelijkheden van big data ten spijt, Nederlanders lopen er niet massaal warm voor. De reden: angst. ‘Angst om onze privacy kwijt te raken’, zegt Van Duin. ‘Er wordt nu vaak uitgegaan van een win-verlies-situatie, waarbij alleen het bedrijf voordeel heeft van big data en de klant niet. Terwijl het voor beide partijen voordeel kan opleveren. Denk aan Gmail: hoewel we allemaal weten dat Google toegang heeft tot onze e-mails, gebruiken we Gmail massaal omdat het handig en gebruiksvriendelijk is. En laten we vooral niet vergeten dat prijstransparantie en productreviews juist heel veel voor de consument hebben opgeleverd. Of, nog dichter bij huis: het nieuwe kantoor van Deloitte in Amsterdam hangt vol met sensoren. Als ik ’s morgens binnenkom, zie ik precies op welke verdieping mijn collega’s zitten en of daar nog een bureau vrij is voor mij. Dat vind ik niet bedreigend of eng, maar gewoon handig.’

Door de opkomst en exponentiële groei van nieuwe technologieën verandert de wereld de aankomende jaren radicaal. Geen bedrijf of organisatie kan om de gevolgen van de verregaande digitalisering en de permanente stroom van digitale informatie heen. Het zorgt ervoor dat er voortdurend naar nieuwe business- en verdienmodellen moet worden gezocht. Daarom kijkt Deloitte – samen met haar klanten – naar een radicaal anders toekomstperspectief. Wil je met Stefan van gedachten wisselen, stuur hem dan een bericht.