Coachartikel

Zoek jij straks je droom-functie of je droom-bedrijf?

Tijdens mijn wekelijkse coachingsessies kom ik veel vragen en verhalen tegen. Kandidaten die moeite hebben zichzelf te verkopen, of werkzoekenden die niet weten hoe ze hun cv moeten opmaken. Maar de laatste tijd kom ik meer en meer mensen tegen die het niet lukt om hun ideale baan te vinden. Vaak ligt het niet aan de motivatie, maar weten ze gewoon niet hoe ze er moeten komen en raken gedemotiveerd.

Als je weken of zelfs maandenlang, hetzelfde vruchteloze rondje op de diverse vacaturesites draait, dan snap ik best dat je op een gegeven moment he-le-maal gek wordt. Toch is er een veel over het hoofd geziene oplossing, die toch eigenlijk best wel voor de hand ligt.

Mijn coachingsessies trap ik altijd af met een vragenlijst, gewoon om mijn kandidaten op scherp te zetten. Even de mindset opschudden. Een van de vragen die ik hierin stel is: geef in een percentage aan wat voor jou het belangrijkste is, de baan die je uitvoert of het bedrijf waar je deze uitvoert. De uitkomst hiervan geeft mij, en de kandidaat, namelijk inzicht in hoe we onze zoektocht moeten starten. Gaan we op zoeken naar functies, of naar bedrijven?

Wat ik bij veel werkzoekende zie is dat ze op maniakale wijze blijven zoeken naar de ideale functie. Maar misschien verdient het best een poging om je eens op bedrijven te richten, al is het maar voor de afwisseling. Om even uit die negatieve vacature-spiraal te stappen.

Denk dus eens aan het zoeken naar bedrijven, als het vinden van een functie niet lukt. Ik heb er samen met mijn kandidaten veel succes mee behaald.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.