Coachartikel

Zo wordt risico’s nemen in je bedrijf minder spannend

No guts no glory.

Als je wilt groeien met je bedrijf kom je onvermijdelijk op een punt dat je risico’s moet nemen. Iets moet opzetten, aanpakken of ergens inspringen waarvan je niet van te voren precies overziet wat het gaat brengen en waar het uit zal komen. Immers, als je nu blijft doen wat je altijd deed, zul je de resultaten krijgen die je tot nu toe bereikt hebt.

Ik zie het bij veel groeiende ondernemers gebeuren: dat punt waarop je echt voelt dat je voor die keuze staat. Ga ik zo door, speel ik veilig, of spring ik in het diepe om door mijn plafond van succes heen te breken en naar mijn next level te groeien?

Eerlijk is eerlijk: hoe snel mijn beide bedrijven ook gegroeid zijn, risico’s nemen is nog steeds niet iets dat ik van nature heel graag doe. Ik houd van zekerheid. Daarom deel ik graag een briljant concept – tenminste ik vond het een ontzettende eye-opener – dat je helpt om in jouw bedrijf stappen te durven zetten waarvan je weet dat die je helpen groeien, zonder compleet gestresst te raken over de investering ervoor en de onvoorspelbare resultaten.

Toen ik als 22 jarige studente Frans ging werken bij een investeringsmaatschappij ging er op veel vlakken een wereld voor me open. Ik leerde bizar snel, ontzettend veel over hoe je bedrijven succesvol maakt, stuurt op winst en return on investment. Een ervaring voor het leven en zeker ook toen ik daarna bij een strategie consulting firma ging werken waar we ook gericht waren op noodlijdende bedrijven of juist snelgroeiende bedrijven een flinke turn-around te geven zodat hun resultaten omhoog schoten.Bij die investeringsmaatschappij hoorde ik op een dag voor het eerst over het idee van een calculated risk.

Voor mij was het een mega halleluja moment. Blijkbaar bestond er zoiets als bewust een risico nemen waarvan je weet dat het mogelijk faliekant mis gaat. Maar waarvan je van te voren de consequenties hebt uitgerekend en ingeschat, waardoor je concreet weet welk risico je precies loopt als alles mislukt. Ik vond het een geweldig idee! Want laten we eerlijk zijn: veel ondernemers stellen investeringen voor groei uit omdat ze bang zijn dat het mis gaat. Er spelen zich in hun hoofd hele rampscenario’s af over wat er dan wel niet allemaal gebeurt en hoe ernstig dat is. In je hoofd zijn de risico’s veel groter en ernstiger dan ze in de praktijk vaak blijken te zijn.

Dat is ook echt waar gebleken in mijn bedrijven. Hoe gebruik je dit idee van een calculated risk nu om jouw bedrijf te laten groeien?
Nou, door letterlijk te calculaten dus! Know your numbers! Weet waar je het werkelijk en precies over hebt, voor je in de stress schiet over hoe onmogelijk en eng het voelt.

Toen ik met mijn bedrijf The Happy at Work Agency een grote omslag maakte en besloot andere coaches op te leiden in mijn methodiek had ik support nodig. Als je wilt groeien kun je nu eenmaal echt niet meer alles alleen doen. Dat voelde spannend. Want juist als je je totale businessmodel omgooit heb je geen garantie dat je omzet en winst ook stijgen. Meer winst en omzet genereren begint meestal met meer investeringen. Die je als het goed is dik terug gaat verdienen! Ik rekende dus uit hoeveel ik kwijt zou zijn aan de briljante VA die ik gevonden had en schatte in dat ik minstens een jaar nodig zou hebben om de slag te maken. Met de uren die ik met haar had afgesproken kwam ik uit op 26.400 euro. Op dat moment kon ik overzien wat de investering was, en wat dus het financieel risico zou zijn als de omslag zou mislukken. Met dit cijfer in mijn hoofd kon ik bewust kiezen: is dit het me waard? Kan ik dit verlies dragen als het niet lukt? Als het antwoord ja is, ben je het echt aan jezelf, je missie, je ambitie en de groei van je bedrijf verplicht om de stap te zetten!

Zo vaak zie ik ondernemers op basis van aannames en angsten echt belangrijke investeringen niet doen. En eerlijk? Meestal omdat ze geen idee hebben hoe ze die investering moeten inschatten in termen van kosten en baten. Een calculated risk stelt je in staat bewuster te zijn van het werkelijke risico en daarmee cruciale stappen met minder stress te zetten die jouw bedrijf werkelijk vooruit helpen.

No guts no glory.
Wie wil groeien mag door de groeipijn heen! Ik hoop je te helpen die groeipijn te verzachten door vanaf nu op deze manier te kijken naar de investeringen die jij voelt dat je mag doen in jouw bedrijf om te groeien!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.