Sponsored content
Sponsored content
ANP VALERIE KUYPERS

Zo word je een ‘ochtendmens’

Extra moeilijk na een feestweekend: de ochtend. Afgezien nog van de eventuele kater, is het steeds weer een beproeving om véél te vroeg op te staan en ‘fris’ aan de werkdag te beginnen. Maar geen nood, ook de rol van ‘ochtendmens’ kun je leren.

Business Insider heeft tips om het leven vóór tien uur ‘s ochtends wat draaglijker en makkelijker te maken. Wijze raad in de categorie ‘goede voornemens’.

  1. Goede voorbereiding is het halve werk
    Neem al zoveel mogelijk beslissingen de avond ervóór. Je moet je zombie-achtige net-uit-bed-hoofd niet gaan vermoeien met lastige vraagstukken zoals welke kleding je moet aanttrekken, of wat voor ontbijt je moet eten. Dat soort beslissingen nemen ‘s ochtends onnodig veel tijd en energie in beslag. Leg ‘s avonds al je kleren klaar, en bedenk wat je gaat ontbijten. Ook fijn: pak je tas alvast in, zodat je niet voor de zoveelste keer terug moet rennen omdat je je oplader bent vergeten.
  2. Forceer positieve gedachten voor je gaat slapen
    Geen zorgen voor de dag van morgen - letterlijk. Als je gaat slapen met allemaal doemscenario’s in je hoofd over wat je de volgende dag te wachten staat, wordt het er ook niet makkelijker op om ‘s ochtends aan de dag te beginnen. Daarom: dwing bij jezelf positieve gedachten af - zelfs als je er stiekem niet in gelooft. Je slaapt er beter op.
  3. Ga eens vroeg naar bed
    Oké, het klinkt voor de hand liggend. Maar waarom gebeurt het dan zo weinig? Als je om tien uur ‘s avonds naar bed gaat, is het niet meer zo ontzettend moeilijk om om zes uur op te staan. Het lukt je misschien niet altijd, maar vergeet niet dat hoe vaker je maar zes of minder uren per nacht slaapt, hoe lastiger het wordt om vroeg op te staan. Stel jezelf duidelijke doelen: hoeveel nachten per week wil je er vóór elf uur in liggen?
  4. Verboden te snoozen
    ‘Nog eventjes blijven liggen’, maakt het alleen maar moeilijker op op te staan. Een super simpele klassieker: zet je wekker zo ver mogelijk weg.
  5. Doe alsof
    Je zult heus niet meteen zingend bij het ochtendkrieken de dag tegemoet gaan, maar het zit ‘m in het opbouwen van een routine. Door de bovenstaande tips routineus te herhalen, raak je eraan gewend en wordt de ochtend in ieder geval een klein beetje draaglijker.