Sponsored content
Sponsored content
EPA/YURI KOCHETKOV

Zo bouw je snel vertrouwen op bij je personeel

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, luidt het gezegde. Personeel dat de baas vertrouwt, een leidinggevende kan er niet genoeg van hebben. Maar hoe bouw je dat op. Twee Amerikaanse hoogleraren, van Columbia en Wharton, hebben vier tips waarmee je binnen de kortste keren vertrouwen leert op te bouwen.

Warmte en competentie zijn de twee belangrijkste eigenschappen waar vertrouwen op rust. Dat kun je laten zien met de volgende vier acties (inclusief voorbeelden van leiders die het in de praktijk toepassen):

    Wees belangstellend
    Zorg dat je weet over hun partner, hun kinderen, hun zorgen en hun hobby’s. Vraag daar dan ook naar. Maar wees wel oprecht, als die belangstelling uit je tenen moet komen, valt dat gelijk op. De CEO van Pepsi, Indra Nooyi, schreef zelfs brieven naar de ouders van de 29 leden van zijn managementteam.
    Maak contact

    Een betrouwbare leider is niet altijd afwezig. Iemand in de ogen kunnen kijken, een hand op een schouder, een hand schudden en het tonen van je lichaamstaal, zorgt dat mensen je leren kennen. En je kunt de benodigde warmte uitstralen. De CEO van Zappos, Tony Hsieh, nodigt zijn personeel thuis uit voor oud & nieuw en gaat geregeld met ze mee naar feestjes.

    Blijf menselijk
    Een leidinggevende is niet onaantastbaar en zorg dus ook dat je jezelf niet zo presenteert. Praten over je mislukkingen en wat je niet weet, maakt je alleen maar menselijker.

    Gebruik jargon
    Je zou anders verwachten, maar Jip en Janneke-taal zorgt niet voor meer vertrouwen. Juist het gebruik van jargon geeft het personeel soms het idee dat je competent bent. De hoogleraren schrijven:

    “In sommige sectoren helpt het juiste gebruik van specifieke termen en jargon om te laten zien dat je competent bent, dat je het product snapt, de strategie of de gebruiken in het bedrijf.”