Sponsored content
Sponsored content
ANP XTRA REMKO DE WAAL

Zo beperk je de afleiding op het werk

Mail, social media, whatsapp, de koffieautomaat en sites vol afleiding kunnen je afhouden van hetgeen waarvoor je eigenlijk op kantoor komt: je werk. Hoe zorg je nu dat je nog iets gedaan krijgt? De Harvard Business Review zette vijf tips om ongestoord te kunnen werken op een rijtje.

De afleidingen sluipen ongemerkt het werk binnen. En toch blijkt het voor velen lastig om de telefoon dan maar uit te zetten en twee keer per dag de mail te lezen. Dan kun je altijd nog de volgende vijf dingen doen:

  • Wat voel je voor de afleiding?
    Wat deed je voordat je naar Facebook surfde of een vriend een Whatsapp-bericht stuurde? Grote kans dat je een taak verrichte waar je tegenop zag of die je saai vond. Zodra je van jezelf weet wanneer je afleiding opzoekt, kun je het herkennen en voorkomen.
  • Doe de makkelijke dingen
    De klassieker in Getting Things Done van David Allen is het advies om de dingen te doen die je heel snel kunt afvinken. Die zaken uitstellen en in je hoofd laten zitten, kosten je dagelijks buitenproportioneel energie in vergelijking met de energie die het kost om ze weg te werken.
  • Baken je werktijd af
    Als je weet dat je heel productief bent tussen tien en half twaalf, zorg dan ook dat je in die periode kunt werken. Sluit de afleidingen af en probeer vol te houden.
  • Train je aandacht
    In het begin zal het lastig zijn, maar na verloop van tijd zul je je steeds langer kunnen concentreren. Aandacht is een spier, die je kunt trainen, wordt ook wel gezegd. En de getrainden kunnen zich uren concentreren op één taak. Je kunt ook trainen in het woon-werkverkeer en op dat moment alleen maar proberen na te denken zonder afleiding.
  • Ga wandelen
    Moet je even nadenken of een probleem oplossen dan kan een wandeling of fietstocht uitkomst bieden. Er is minder afleiding en de beweging zorgt vaker voor een oplossing of doorbraak bij je probleem.