Sponsored content
Sponsored content
Coachartikel

Zeg, loopt dat bedrijfje van je nou een beetje?

Niet elke ondernemer kan meteen leven van zijn bedrijf.
Dat is heel vervelend maar normaal. Elk bedrijf heeft een aanloop nodig om financieel gezond en winstgevend te worden.

Veel startende ondernemers hebben daarom nog een baan in loondienst ernaast.
Hoe zorg je ervoor dat je door jouw omgeving serieus genomen wordt en je ondernemerschap niet als hobby wordt afgedaan?

Vooral door niet-ondernemers wordt ons ondernemers opvallend vaak de vraag gesteld: “Zeg, loopt dat bedrijfje van je nou een beetje?”.

Een van de ondernemers uit mijn community was het zat; Haar omgeving bleef maar denken én zeggen dat ze haar ondernemerschap er maar een beetje voor de lol bij doet. Ze vroeg mij hoe ze ervoor kon zorgen dat ze serieus genomen wordt.

Hoezeer we ook ons best doen om ons merk als ondernemer zorgvuldig neer te zetten, wat ons merk daadwerkelijk is komt voort uit de perceptie van mensen die met ons in aanraking komen. In het geval van deze ondernemer werd ze vooral gezien als iemand die in loondienst werkt en er een beetje bijklust als ondernemer.

We kunnen veel doen om invloed te hebben op wat mensen over ons denken. Daarin laten veel ondernemers die ik ken nog kansen liggen. Ik kan daar zelf over meepraten.

In 2014 besloot ik dat ik geen loopbaancoaching meer wilde doen. Sinds 2007 had ik honderden mensen begeleid naar werk dat bij hen past. Door mijn expertise op het gebied van Personal Branding, had ik ook veel ondernemers geholpen om de klanten te vinden waar ze blij van werden. Daarbij gaf ik trainingen op business schools Tias en Nyenrode over Personal Branding. En sprak ik veel op ondernemersnetwerken en business events. In mijn eigen belevingswereld was het dus overduidelijk dat ik me ook op ondernemers richtte.

Toen ik besloot om alleen nog maar met ondernemers te willen werken, kwam ik erachter dat mensen mij toch nog vooral als loopbaancoach zagen. Ik had een goede naam opgebouwd als loopbaancoach, trainer en spreker. Maar blijkbaar had ik, door mijn volle agenda, onvoldoende zichtbaar gemaakt dat ik ook veel ervaring had in het begeleiden van ondernemers!

Gelukkig kun je met de juiste acties vrij snel de merkbeleving de goede kant op sturen. Wij ondernemers, mogen zelfbewust werken aan wat er zichtbaar wordt van wat we doen. Dit om te zorgen dat de markt op de juiste manier over ons denkt en zegt. Je moet je niet beter voordoen dan je bent. Maar je wilt er wél voor zorgen dat het beeld dat anderen zich kunnen vormen van jou klopt met wat je werkelijk bent en wat je kunt betekenen voor klanten.

Ik gaf de desbetreffende  ondernemer uit mijn community 3 tips. Met deze 3 tips kun jij ervoor zorgen dat je gezien wordt zoals jij gezien wilt worden!

1) Benut LinkedIn om je merkbeleving te sturen.
Welk beeld krijgen mensen op dit moment van jou? Gebruik LinkedIn om datgene te laten zien waar je de meeste zichtbaarheid voor nodig hebt. Als iedereen weet dat je accountmanager bent bij bedrijf X, maar er niet van bewust is dat je als ondernemer klanten helpt om gezonder te eten, zorg dan dat je op LinkedIn je expertise als voedingsexpert en coach naar voren brengt. Pas je headline en summary aan, laat  weg wat je niet nodig hebt voor de juiste naamsbekendheid en vergroot uit wat het juiste beeld van jou bevestigt. Benadruk de juiste werkervaring in het verleden en in je huidige loondienstbaan die relevant is voor jouw expertise als ondernemer.

2) Word zichtbaarder met de relevante info op de juiste plekken.
Als mensen je niet als eerste associëren met je expertise als ondernemer, mag je die kennis veel meer zichtbaar maken. Als we jouw naam Googelen, willen we direct links vinden die laten zien wat je kunt betekenen. Dat gaat niet vanzelf, Daarvoor mag je actief op zoek naar plekken waar je zichtbaar kunt zijn en je kennis kunt delen. Op welke blogs, platforms of websites van anderen kun jij je waardevolle informatie delen? Ga er eens een middag voor zitten om te kijken op welke plekken je zichtbaar wilt zijn en trek de stoute schoenen aan om contact te leggen.
Gebruik elke vorm van zichtbaarheid die hieruit voortkomt door die te delen op social media. Benut wat je hebt!

3) Neem jezelf serieus (als jij het niet doet, hoe kun je dan van een ander verwachten dat hij het wél doet?)

Het klinkt misschien flauw maar ik zeg het toch: spreek alsjeblieft nooit over je ‘bedrijfje’. Je hebt een bedrijf. Zeg geen dingen als “ik ben pas net begonnen, ik heb nog niet zoveel ervaring” en meer van dat soort uitspraken waarmee je zelf je positie kleiner maakt dan nodig. Niemand wil werken met iemand die zich klein houdt.
Als je wilt dat anderen vinden dat je goed bezig bent en stevig aan de weg timmert, zorg dan dat je het eerst vooral zelf zo ervaart en voelt. En dat je op die manier naar buiten treedt. Denk maar aan dé bank die zich decennia geleden “dé bank” begon te noemen. Waardoor jij nu precies weet over welke bank ik het heb en het dé bank noemt, terwijl niemand eigenlijk weet waar deze bank die positie aan te danken heeft. Dat is sturen van de merkbeleving. En elke ondernemer die zichzelf serieus neemt, mag hier bewust aan werken. Je hoeft niet naast je schoenen te lopen of op je borst te kloppen. Maar als je niet voldoende zichtbaar bent, kunnen de klanten die op jou zitten te wachten je niet vinden. En daarmee heeft je bedrijf geen bodem meer voor haar bestaan.

Deze tips deelde ik met deze ondernemer uit mijn community in een video die ik voor haar opnam. Daarin ga ik nog uitgebreider in op haar vraag, maar wat te ver strekt voor dit artikel. Voel je welkom de video op mijn website te bekijken.

Op mijn website deel ik vaak video’s met tips of waarin ik een vraag van ondernemers beantwoord. Bekijk de video’s hier en stel me gerust jouw vraag!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.