Coachartikel

Werkzoekend? Zorg voor een goede LinkedIn headline/kopregel

Ben jij “op zoek naar een nieuwe uitdaging”? En staat dit ook zo op je LinkedIn profiel? Je kunt je headline (of kopregel in het Nederlands) in LinkedIn nog effectiever gebruiken! In deze blog deel ik met je hoe je dat kunt doen.

Ik zie het veel: headlines van werkzoekenden waarin staat “op zoek naar een nieuwe uitdaging” of “beschikbaar per direct”. Maar er staat niet wat men zoekt of te bieden heeft! Of er staat “sales professional”, “secretaresse” of een andere functie maar juist weer niet dat men daar op dit moment beschikbaar voor is. Dat is jammer want door je kopregel slimmer te gebruiken vergroot je jouw kansen op nieuw werk.

De huidige arbeidsmarkt is er een van experts
De huidige arbeidsmarkt is er een van professionals die met hun talenten en ervaring hun toegevoegde waarde voor een organisatie duidelijk kunnen overbrengen. Nog steeds worden veel vacatures via-via ingevuld. LinkedIn is een tool die recruiters en vacaturehouders gebruiken als geweldige databank van potentieel geschikte kandidaten.

Ben je op dit moment op zoek naar nieuw werk, zorg dan dat je jouw toegevoegde waarde concreet verwoordt. Ook wil je ervoor zorgen dat je je netwerk op de juiste wijze uitbreidt en inzet om gevonden te worden of passende vacatures te vinden zodra ze ontstaan.

Gebruik je headline of kopregel effectief
Bedenk dat alles wat je op LinkedIn doet, gebeurt vanuit jouw profiel. Als je reageert op een discussie in een groep, een update liket of plaatst, een profiel bekijkt of een uitnodiging stuurt, zien andere LinkedIn gebruikers jouw profiel. Wat zien recruiters in ieder geval wel als ze niet echt de tijd of moeite nemen om op jouw profiel te kijken? Inderdaad, je naam en headline! Wat jij wilt is dat jouw LinkedIn headline direct duidelijk maakt wat je kunt betekenen voor een organisatie. Immers, ook bij een zoekopdracht die de recruiter op LinkedIn doet, ziet deze in eerste instantie alleen de kopregel van jouw profiel. Door te zorgen dat jouw headline interesse wekt, nodig je recruiters uit om jouw profiel beter te bekijken en met je in contact te komen.

Wat zet je in je headline?
- De functie die je zoekt
- Wat je komt brengen, welk probleem jij oplost voor je nieuwe werkgever
- Dat je beschikbaar bent
- Het liefst ook in welke omgeving en voor hoeveel uur
Een voorbeeld:
Account manager | Sales | Relatiebouwer | 10jr ervaring in Zuid-Europese markt | FT Beschikbaar

Zoek/beschikbaar
Omdat recruiters ook weten dat veel mensen in hun profiel of headline zeggen dat ze “op zoek” zijn kun je ervoor kiezen het woord “zoek” in je headline te zetten, samen met “beschikbaar”. Gebruik daarnaast de beschikbare tekens om alle relevante zoekwoorden waarvoor je gevonden wilt worden in je headline te noemen. Dit vergroot je kansen om gevonden te worden voor deze functies.
Een voorbeeld:
Op zoek naar functie als telefoniste, receptioniste, gastvrouw. Per direct beschikbaar 24u/wk.

Mensen die je misschien kent
Degene die jouw naam voorbij ziet komen in een zoekopdracht in de contactenlijst van iemand uit je netwerk of in het “mensen die je misschien kent”-lijstje, zal nu sneller doorklikken. Dit aangezien je in je headline concreet gemaakt hebt wat je te bieden hebt en dat je nu beschikbaar bent om deze expertise in te zetten.

Dus, ben je werkzoekend?? Ga aan de slag! Pas jouw headline aan en gebruik deze tips.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.