Coachartikel

We mogen weer vooruit kijken, maar hoe ga je daar als werkzoekende mee om?

Het hoge woord is eruit en we mogen eindelijk weer een beetje vooruit gaan kijken. De vraag is alleen hoe je je straks als sollicitant weer een beetje in de kijker van de werkgever gaat spelen. Het is nog maar de vraag hoe de arbeidsmarkt hierop gaat reageren, maar zelf kan je alvast aan de slag. Ik heb een grote tip: wees proactief en acteer strategisch.

Het ligt niet helemaal in de lijn der verwachting dat werkgever straks vanaf de eerste week van juni massaal hun vacatures gaan uitzetten. Je vaste rondje over de vacaturesites weer oppakken lijkt me daarom niet de beste werkwijze. Nu was ik voor corona al geen fan van reactief solliciteren, na corona ben ik dat al helemaal niet meer.

Ga dus niet wachten tot de vacatures naar jou komen. Maar ga naar de (verborgen) vacatures op zoek. Benader de werkgevers met jouw verhaal, ook als ze geen directe vacature open hebben staan.

Acteer daarnaast strategisch, misschien is het nu niet de beste tijd om te gaan solliciteren bij een evenementenorganisatie of een poppodium.
Kijk of jouw kennis ook toepasbaar is in branches die minder hard geraakt zijn of die binnen afzienbare tijd weer flink op stoom kunnen zijn.

Ik raad je aan om in de periode na corona strategisch en proactief te werk te gaan. Stap af van de vacaturesites en kijk goed naar je eigen kwaliteiten, en hoe deze toepasbaar zijn in branches waar nog wel om werknemers gesprongen wordt. Volg het nieuws, kijk naar de ontwikkelingen en speel je in de kijker bij de werkgevers waarvan je verwacht dat ze ook mensen zijn.

Heb je die werkgevers gevonden?
Wacht dan niet tot de vacature naar jou komt, maar ga er zelf op af.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.