Branded Content
Branded Content XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.

‘Wat wil je van óns weten?’ Deze vragen stel jíj op een sollicitatiegesprek

Ok, daar zit je dan, uitgenodigd op een sollicitatiegesprek voor je Droombaan. Je hebt je antwoorden zorgvuldig voorbereid - ja, ook op die fijne ‘waar zie je jezelf over tien jaar’-vragen. Maar ineens is het de bedoeling dat jij de vragen stelt. Wat nu?

Je bent er bijna doorheen, het gesprek ging - denk je - best goed. Maar dan vraagt de persoon aan de andere kant van de tafel: “Heb je nog vragen voor ons?”

Ehm…

Ga je nou echt alsnog alles verpesten door iets onduidelijks te mompelen? Nee, ook deze kun je voorbereiden.

Vergeet niet dat die persoon aan de andere kant van de tafel ook gewoon een baan heeft met verantwoordelijkheden, zorgen, en zaken waar ‘ie trots op is. En dit is bij uitstek de gelegenheid om daarin je oprechte interesse te tonen, schrijft Quartz. Hoe meer interesse je toont in die persoon en het bedrijf, des te meer interesse zullen zij hebben om je aan te nemen. Quartz zette een aantal goeie vragen op een rijtje, waaruit we de interessantste kozen:

  1. Wat is de grootste verandering die het team het laatste jaar heeft doorgemaakt?
  2. Stel dat ik de baan krijg, hoe kan ik mezelf dan onsterfelijk maken hier? Wat zijn de belangrijkste prestaties die jullie het komende jaar graag zouden zien?
  3. Hoe werkt bij jullie de afdeling marketing/finance/sales (of hier een andere afdeling in die niet de afdeling is waar je toekomstige functie zich bevindt)?
  4. Hoe ben je zelf in deze branche verzeild geraakt? Waarom ben je gebleven?
  5. Welke eigenschappen zijn cruciaal voor werknemers die hier werken?