Coachartikel

Wat is jouw claim to fame?

In de laatste week van mei nam ik een weekje vakantie. Nog volledig in de corona modus, zat er niet veel anders op dan uitslapen, lekker koken en boeken te lezen. Omdat de wereld om ons heen momenteel al zwaar genoeg is, las ik met veel plezier wat lichtere lectuur. Op de e-reader, onderuitgezakt op de bank, las ik het boek ‘Deal’ over voetbalmakelaar Rob Jansen.

Misschien wel de meest succesvolle voetbalmakelaar van Nederland. Nationaal, en internationaal groot en beroemd geworden door een van de grootste Nederlandse transfers uit de jaren negentig. Rob Jansen bracht zowel Dennis Bergkamp als Wim Jonk in 1993 naar Inter Milan. De transfer van Dennis Bergkamp is tot de dag van vandaag de grote deurenopener in de het internationale voetbalcircuit. Deze transfer is zijn grote claim to fame. Het deed me afvragen, met de beentjes op de bank en het boek op schoot. Wat is jouw claim to fame?

Want juist sollicitanten, en verkopers in bredere zin, kunnen iets leren van de transfer van Rob Jansen. Je kunt honderden voorbeelden geven over je business, je carrière en je projecten. Maar welke springt er nu bovenuit. Welk voorbeeld doet recht aan jouw status? Wat laat de wenkbrauwen fronsen? Wat spreekt er tot de verbeelding?

Dit is iets waar iedereen die iets wil verkopen van tevoren over na moet denken. Wat kan ik over mezelf vertellen dat de maximale impact heeft.
Welk project, welke situatie, welke cijfers leg ik op tafel die direct laten zien dat jij iemand bent om rekening mee te houden?

Choose your stories wisely.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.