Coachartikel

Waarom het voor generalisten vaak knap lastig solliciteren is.

Ik gooi de knuppel even in het hoenderhok hoor! Als je van alles een beetje kunt, dan kun je van heel veel eigenlijk net niet genoeg. Het is een beetje gechargeerd, dat weet ik ook wel. Maar toch is dit, als het om solliciteren gaat, wel vaak het geval. Werp eens een blik op de vacaturebanken. Daar zul je zien, driekwart van de vacatures bestaat uit specialisten. SEO marketeers, nieuwbouw werkvoorbereiders, glasvezel engineers en projectcontrollers. In de huidige arbeidsmarkt zoekt men specialisten, voor generalisten daarentegen kan het knap lastig solliciteren zijn.

Toch hebben veel sollicitanten de neiging zich eerder te presenteren als generalist, dan als specialist. Vrijwel niemand klopt zichzelf enthousiast op de borst om te roepen dat ze alleen maar dit kunnen. Veel vaker hoor je sollicitanten zeggen dat ze van alles een beetje kennen en kunnen. In plaats van dat ze van een beetje alles kunnen en kennen. De vraag is dus of je daar wel goed aan doet.

Moet je er als sollicitant niet over nadenken om jezelf te presenteren als de specialist. Moet de generalist niet juist zijn best doen om zich te presenteren als specialist op een vakgebied. Je kunt jezelf maar een keer voor het eerst voorstellen. Dus denk aan je wat je wilt gaan vertellen.

Als ik het heel concreet maak, dan heb je een uurtje om te vertellen wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Maak keuzes in wat je wilt vertellen. Choose your battles, kill your darlings and choose wisely.
Ook wanneer je veel kunt, valt het te overwegen om je te focussen op bepaalde aspecten, skills en ervaringen. Je kunt niet zeggen dat je alles kunt, want je hebt simpelweg niet de tijd om dat te onderbouwen.

Door jezelf te positioneren als generalist loop je de kans om je gesprek, je kennis en je kunde te ondermijnen. Kies het doel van je gesprek. Waar wil je ze van overtuigen? Waar wil je op accelereren?

Want als je alles wilt vertellen, dan vertel je vaak uiteindelijk helemaal niets.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.