Coachartikel

Verwachtingen zijn de secret killers van jouw succes

Een van de belangrijkste doelen die in mijn programma’s voorop staan is het doel om vooral met heel veel plezier en moeiteloosheid te ondernemen en je succes te creëren. Ik geloof namelijk dat succes pas echt succes is als het jou gelukkig maakt en het je een blij en voldaan gevoel geeft. Alleen een grote impact of hoge omzet is niet een volledig plaatje.

Ik zie zoveel ondernemers keihard werken voor hun succes. Of keihard werken terwijl succes uitblijft. Ik zie ook veel ondernemers heel succesvol zijn, maar er niet van kunnen genieten. Omdat ze zich zorgen maken of het succes blijft, meer verantwoordelijkheden krijgen die zwaar voelen of omdat de groei van hun bedrijf met hen aan de haal gaat. Ze worden dan geleefd door klanten en de waan van de dag.

Bovenal zie ik veel ondernemers in constante onrust en gejaagdheid. Ik zie dat ze kampen met een gevoel van ontoereikendheid. Ze hebben voortdurend het gevoel dat ze meer zouden moeten doen en bereiken, en werken geforceerd aan het bereiken van hun doelen. Ze stellen targets en maken gedetailleerde planningen en strategieën om deze te behalen.

In mijn bedrijven heeft het stellen van concrete doelen vaak heel goed gewerkt. Dan hielp het mij en mijn teams gefocust in actie te blijven. Ik wilde dan bijvoorbeeld drie volle groepen in een training en vulde die met gerichte acties en een wel doordachte strategie. Op andere momenten heeft het stellen van doelen bij mij totaal niet gewerkt. Ondanks dat ik dezelfde beproefde strategieën gebruikte die voorheen tot succes leidden.

Hoe kan het dat als je twee keer strategisch hetzelfde doet, dit niet tot dezelfde resultaten leidt? Ik houd vaak een bevlogen pleidooi voor het gebruiken van meer vrouwelijke energie in het ondernemen. En niet zonder reden. Ik zie en geloof namelijk dat het pure mannelijke handelen niet per definitie succes garandeert en vooral niet zaligmakend is.
Waarom?
Omdat het stellen van concrete meetbare doelen meer doet dan alleen helderheid geven. Het creëert een meetpunt. Heel waardevol en mogelijk heel destructief tegelijk.

Het noteren van in steen gehouwen getallen creëert een “geslaagd” of “niet geslaagd” meetpunt. En dat creëert een verwachting. Net zoals eerder succes ook verwachtingen creëert. Positieve verwachting die je enthousiasme en gedrevenheid voedt is de meest krachtige vibe voor het creëren van succes. Maar een verwachting creëren die koste wat kost werkelijkheid moet worden veroorzaakt in de praktijk bij veel ondernemers een kramp.
Verwachtingen hebben namelijk een groot nadeel:
Als ze niet uitkomen, heb je het gevoel dat je minder hebt bereikt. Niet genoeg hebt gedaan. Gefaald hebt.

Ik zie vaak dat ondernemers enkel nog vooruit kijken richting alles wat er nog niet is. Dan spreken ze vooral over wat er allemaal nog moet lukken voordat ze succesvol zijn. Terwijl succes creëren juist ook van je vraagt dat je al het succes tot nu toe erkent en daar waardering voor voelt. Ik bedoel niet dat je je erbij neer moet leggen dat het nu wel genoeg is, maar wel dat je jezelf traint in het zien, herkennen en erkennen van je succes. Succesvol(ler) zijn vraagt van jou dat jezelf nu als succesvol ervaart. Ook al voldoet je huidige niveau van succes misschien nog niet aan je eigen definitie daarvan.

Je kunt alleen falen of teleurgesteld zijn als je verwachtgingen had
Hoe zou jij je groei en succes creëren en laten ontstaan als je verwachtingen loslaat?
Als je de verwachtingen en doelen niet meer in vorm giet met cijfers en aantallen, maar in een gevoel dat het hogere niveau van succes je zal geven, dan kun je enorm verrast worden over hoeveel méér er ontstaat dan je had kunnen bedenken! Is dat niet veel toffer?
En je kunt niet falen! Bijna te mooi om waar te zijn.
Durf jij zo te ondernemen?

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.