Coachartikel

Vergeet sociale media als je meer klanten wilt vinden!

Of we willen of niet, een van de belangrijkste taken waar we als ondernemers voortdurend aan mogen werken is het vinden van klanten. Niet de grootste hobby van de meeste ondernemers. Daarom deel ik in dit artikel wat in mijn ogen de fijnste weg is naar meer klanten.

Vergeet sociale media
Ja, dat staat er echt! De afgelopen jaren is het gebruik van sociale media enorm toegenomen. Toen ik mijn bedrijf in 2007 begon, was er alleen nog LinkedIn. Daar moesten we het mee doen. En dat was al meer dan mijn oma aan mogelijkheden had toen zij in 1951 haar café opende in het dorp.

Ik wil je uitnodigen om sociale media eens te vergeten. Waarom? Omdat je als je doet alsof je geen sociale media tot je beschikking hebt, je je des te beter herinnert dat we nog altijd in een offline wereld leven.

Hoe en waar zou jij je klanten vinden als je uitsluitend offline mogelijkheden had? Ik hoor je al denken: O jee. Want offline klanten vinden betekent netwerken. En veel ondernemers worden daar niet zo blij van. Ze denken dan aan netwerkbijeenkomsten tussen ondernemers die vooral klanten zoeken en wiens bedrijf nog niet altijd succesvol is. Of aan suffe zaaltjes waar mensen na een snel “hallo” meteen hun visitekaartje in je hand drukken. Veel ondernemers hebben van netwerken in hun hoofd iets vreselijks gemaakt. En als we allemaal blijven roepen hoe verschrikkelijk het is, ga je jezelf niet de kans geven om meer offline te netwerken. Terwijl dat juist is wat je wilt doen.

De snelste weg naar meer klanten
Want de snelste weg naar meer klanten is nog altijd via je warme netwerk. Iemand die van een ander jouw naam hoort, omdat die andere persoon jou kent en jou aanbeveelt, zal veel sneller klant bij je worden dan iemand die jou een paar keer op sociale media voorbij heeft zien komen. Online moet je tot wel zeven keer zichtbaar zijn voordat iemand klant wordt. Bij een warme lead via je netwerk kan dat al na één contactmoment.

Maak het dus tot je doel dat zoveel mogelijk mensen tot jouw warme netwerk mogen behoren. Ik geef je graag vier tips om te netwerken op een leuke en ontspannen manier.

1. Zoek alleen plekken op waar je jezelf kunt zijn

Voor mij geldt dat alles wat je in je bedrijf doet bij jou past. Dus ook netwerken. Zoek plekken op waar je je authentieke zelf kunt zijn, maar daag jezelf wel uit om verder te kijken dan je neus lang is. Roep niet meteen dat bepaalde netwerkclubs niet bij je passen. Probeer het uit! Je kunt niet oordelen over iets dat je niet kent. Gun het jezelf te groeien en ga op onderzoek uit waar en hoe je jezelf kunt omringen met een vaste groep mede-ondernemers die je regelmatig ziet. Doordat jullie een hechte band opbouwen en elkaar vaak zien, zullen jullie intensief naar elkaar doorverwijzen. En het is heerlijk om elkaar zo te mogen helpen.

2. Besef dat de mensen op een netwerkbijeenkomst niet je potentiële klanten zijn

Eén van de grootste drempels voor ondernemers om naar netwerkbijeenkomsten te gaan is de angst en onrust dat je op die bijeenkomst moet gaan pitchen en verkopen aan de mensen daar. Wat we vaak vergeten is dat de mensen op een netwerkbijeenkomst meestal niet de mensen zijn die onze klanten worden. Het zijn de mensen in de kring rondom de mensen die jij spreekt op een netwerkbijeenkomst die je klanten zullen worden! Jouw doel is om oprechte verbindingen te maken, te begrijpen wat anderen te brengen hebben en duidelijk te maken wat jij te brengen hebt. Zodat de mensen die je ontmoet, als je een duidelijk verhaal deelt, jou kunnen onthouden en mensen uit hun netwerk naar je kunnen verwijzen. Voel maar eens hoeveel meer ontspanning je voelt als je beseft dat je niets hoeft te verkopen op een netwerkevent!

3. Doe alsof je op je eigen feestje bent

Ik zal eerlijk zijn: ik houd niet van feestjes of bijeenkomsten en veel mensen bij elkaar. Netwerken is dus voor mij ook een uitdaging. Dat herken je misschien. Wat helpt om het leuker te maken is net te doen of je op de allerfijnste bijeenkomst bent die je zelf hebt georganiseerd. Zie je iemand die je nog niet kent en staat die persoon alleen? Stap dan op die persoon af en zeg “Volgens mij kennen wij elkaar nog niet?” Zeg je naam en vraag: “Wie ben je en wat doe je? Wie hoop jij hier vandaag te ontmoeten?”.
De ander zal blij zijn dat je hem niet bestookt met je pitch en geïnteresseerd bent in zijn verhaal. Als hij klaar is met praten zal de logische vraag aan jou zijn: “En wat doe jij?” In antwoord daarop kun jij vertellen wat jij doet en wie jij hier hoopt te ontmoeten. Daarmee wordt het een heel natuurlijk en ontspannen gesprek.

4. Niet alleen netwerkbijeenkomsten

Netwerken betekent niet alleen dat je naar netwerkbijeenkomsten gaat. Het betekent ook dat je bewust tijd maakt om verbinding te maken met oud-collega’s, studiegenoten, buren en mensen uit je netwerk. Plan een koffie-afspraak in. Ga lunchen met je oud-leidinggevende. Nodig je studievrienden uit voor een middag bitterballen op het terras. Besef dat het erom gaat dat zoveel mogelijk mensen weten wat je doet, hoe enthousiast je bent over je werk en wat je precies kunt bieden en aan wie. Vaak denk je dat de mensen om je heen dat wel weten, maar ga daar niet te snel van uit. Je wilt zorgen dat er geen onduidelijkheid bestaat over wat je precies doet en wie je kunt helpen. Zorg dat je netwerk vaak genoeg van je hoort of in contact is met jou. Zo kun jij hen beter helpen met hun vragen en blijf jij top of mind bij hen.

Want ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het vinden van nieuwe klanten is veel makkelijker via je warme netwerk. Benut die mogelijkheid.

Misschien vul jij je dagen met Facebooken, Instagram posts plaatsen en het versturen van een wekelijkse nieuwsbrief. En heb je daar een hele sociale media planning voor gemaakt voor de komende weken. Super goed! Maak daarnaast offline netwerken tot een vast onderdeel van jouw strategie voor meer zichtbaarheid en meer klanten. We zouden het bijna vergeten in deze enorm online gerichte wereld! Wat kun je deze week al doen om offline meer mensen te bereiken?

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.