Sponsored content
Sponsored content

Vandaag in Carrière: durf jij je mond open te trekken tegen je baas?

Nederlanders staan bekend als mondig. Iedereen vindt dat hij of zij recht heeft om zijn zegje te doen. Maar in de praktijk blijkt het vaak best lastig om kritiek te geven op je eigen leidinggevende. Vandaag in Carrière een verhaal over dit onderwerp.

Volgens Peter van Lonkhuyzen, auteur van het boek Tegenspraak: hoe je beter wordt van dwarsliggers, zouden leidinggevenden veel meer specifiek moeten vragen om tegenspraak. Maar dat is moeilijk voor veel medewerkers, stelt Van Lonkhuyzen:

“Je riskeert dat de relatie onder druk komt te staan. De ontvanger voelt alsof hij in de verdediging wordt gedrukt. En neemt het je daarom vaak niet in dank af. Dus is het makkelijker je mond te houden.”

Opvallend is volgens Van Lonkhuyzen dat managers zelf ook wel weten dat tegenspraak goed is voor hun organisatie, maar er naar handelen is vervolgens toch vaak een te grote stap. De auteur deed onderzoek naar het vraagstuk onder de lezers van het tijdschrift Management Team: 92 procent vond dat tegenspraak ‘de kwaliteit van besluiten verbetert’. Maar 62 procent van de managers nam vervolgens geen initiatieven om tegenspraak te organiseren. Slechts 36 procent deed dat wél.

Zelfverzekerde leiders vragen om kritiek
Er is ook onderzoek gedaan naar wanneer iemand wel of niet geneigd is feedback te vragen. In het boek haalt Van Lonkhuyzen de Amerikaanse hoogleraar management en organisatie Nathanael Fast aan, die de gevolgen van macht en status in organisaties onderzoekt. Uit zijn onderzoek blijkt dat managers met weinig zelfvertrouwen zelden geneigd zijn om tegenspraak te vragen. En ze krijgen daarom ook automatisch minder tegenspraak van hun medewerkers. Van Lonkhuyzen: „Hoe zelfverzekerder de leider is, hoe meer feedback hij of zij zal vragen.”

Van Lonkhuyzen stelt wel dat de houding van veel werkgevers en werknemers aan het veranderen is: vooral de Millenials zijn volgens hem veel minder bang om kritiek te geven. Je ziet dan ook dat bij ‘jonge’ organisaties het veel normaler wordt gevonden om - zonder angst en hiërarchie- je uit te spreken (ook tegen je baas).

In het artikel worden vervolgens ook nog tips gegeven voor werkgevers om tegenspraak te organiseren, en tips voor medewerkers om op een goede manier kritiek te geven.

En verder
Zijn die sta-bureaus nou zo goed voor je? Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel staan achter hun bureau thuis juist weer méér zitten. Je zou er dus maar weinig mee opschieten.

In de rubriek verdienen en uitgeven vertelt Kerensa van der Lans (21), teamleider bij New York Pizza in Nieuw-Vennep over haar inkomsten en uitgavenpatroon. In de start-up van de week gaat het over het bedrijfje Deskbookers. Via dit online platform kun je online je vergaderruimte boeken.

Dat tech-bedrijven vaak over te weinig vrouwen beschikken is bekend, maar er zijn genoeg mogelijkheden, zo wordt gesteld in een ander artikel dat vandaag verschijnt. Kijk maar naar de Verenigde Staten, daar weten ze hoe het moet. En natuurlijk de column van Japke-d. Bouma: ze vraagt zich af of de kantoorterm ‘uitrollen’ niet een keer de prullenbak in moet:

“Van alle jeukwoorden op kantoor, moet ik om „uitrollen” altijd het hardste lachen. Dat iemand zegt dat hij iets gaat „uitrollen”, maar dat dan nergens tapijt, pleepapier, pizzadeeg of behang te bekennen is – kan het maller?”