Sponsored content
Sponsored content

Twee uur per dag extra

Wist je dat we gemiddeld 2,1 uur per dag verliezen door een gebrek aan concentratie? Als je deze uren bij elkaar optelt, dan is dat in een maand tijd ruim 40 uur die we hierdoor verspillen. Daarnaast lezen we digitale teksten een stuk langzamer dan papier teksten. Dat zijn dus punten die de productiviteit naar beneden halen en daarmee iets waar winst op te behalen valt, twee uur om precies te zijn. Laten we eens kijken naar de kenmerken van onze huidige (of hopelijk binnenkort oude) manier van werken.

In de huidige manier van werken:

  • Werk je aan meerdere projecten tegelijkertijd, hebt verschillende applicaties open staan op je computer en wisselt continu tussen taken. Feit: het switchen tussen taken verlaagt je productiviteit met 40%
  • Werk je lang door. (En geldt daarbij: hoe meer uren je maakt hoe succesvoller je bent?). Feit: verschillende onderzoeken laten zien als je lange dagen maakt, dat je dan zo’n 30% minder gedaan krijgt dan wanneer je op tijd stopt.
  • Is multitasking de norm: het is hip en lijkt efficiënt. Feit: multitasking zorgt ervoor dat je ruim 40% meer tijd nodig hebt om je taken uit te voeren, het geeft daarnaast meer stress en het verlaagt je IQ op dat moment met 10%.
  • Gaan we er vanuit dat het lezen van beeldschermen hetzelfde is als het lezen van papier. Feit: het lezen van beeldschermen verlaagt je productiviteit met 30%. Als je geen handige software gebruikt, heb je een probleem.
  • Heb je allerlei notificaties aanstaan en je wordt elke 3 tot 11 minuten onderbroken. Feit: het kan 25 minuten duren voordat je weer kan focussen op de oorspronkelijke taak. Deze onderbrekingen zijn een van de belangrijkste oorzaken van de twee uur die we per dag verspillen door een gebrek aan concentratie.

Al deze factoren zorgen ervoor dat je onnodig veel tijd nodig hebt om je werk uit te voeren en halen tevens de kwaliteit van je werk naar beneden. Het is een beetje als tegen de stroom in zwemmen: het kan wel, maar het kost relatief veel inspanning en op deze manier ga je niet heel ver komen.

Door de bovenstaande punten los te laten, zwem je met de stroom mee: het wordt allemaal makkelijker en daardoor krijg je meer gedaan. met minder inspanning. Het effect daarvan is dat je een stuk minder tijd nodig hebt om alles te doen. Laten we eens kijken hoe dat er in de praktijk uitziet.

  • Je werkt over het algemeen aan één project of taak tegelijkertijd en hebt daarbij maar één applicatie open.
  • Je zorgt dat je niet te veel uren draait op een dag. Je doet niet aan overwerken en checkt ‘s avonds niet meer je mail of LinkedIn.
  • Je doet aan relentless single tasking en doet echt maar één ding tegelijkertijd. Tijdens het lezen richt je je alleen op het begrijpen van de informatie. Wanneer je iets niet begrijpt, dan herlees je het of pak je er andere bronnen bij. Het analyseren en onthouden van de informatie doe je direct er na.
  • Je stelt je computer zo in dat je minder last hebt van de negatieve effecten ervan en je gebruikt handige software waardoor je makkelijker en sneller digitale teksten kan opnemen en onthouden. In een volgend blog vertel ik  je precies hoe je dat kan doen en welke software je moet hebben.
  • Je hebt alle mogelijke vormen van onderbrekingen tot een minimum beperkt:
            - Al je notificaties staan uit;
            - Je hebt jezelf bij een aantal taken uit de loop gehaald;
            - Je hebt stiltemomenten geïntroduceerd;
            - Je werkt één dag per week niet op kantoor.

De punten die hier staan beschreven vormen de basis van de UseClark-methode die ik heb ontwikkeld. De methode bevat meer onderdelen, maar als je alleen hier al mee aan de slag gaat, dan zul je merken dat het werken relaxter wordt en dat je tegelijkertijd meer gedaan krijgt. Het advies is om niet gelijk alles toe te passen: doe het stap voor stap en kijk bij elk principe naar een invulling die voor jou past.

Meer weten? Op 30 september geeft Mark Tigchelaar samen met David Allen (bedenker van Getting Things Done) een unieke masterclass waarin je alles ontdekt over het verbeteren van je productiviteit, (digitaal) snellezen, het verhogen van je concentratie en het verbeteren van je geheugen. Alle informatie daarover vind je hier.

Over Mark Tigchelaar (@Mark_Tigchelaar)
Mark (1984) is dyslectisch, studeerde neuropsychologie, is breinexpert en directeur van UseClark. Al ruim 12 jaar helpt UseClark overheden, organisaties en onderwijsinstellingen om hun productiviteit te verhogen, door effectief gebruik te maken van de mogelijkheden van de hersenen. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en wordt in 16 landen gebruikt. Inmiddels heeft Mark meer dan 100.000 mensen mogen opleiden in de methoden om meer uit het brein te halen. Hij is daarnaast betrokken bij verschillende TV programma’s over de hersenen en is auteur van 4 boeken. Deze zijn vertaald in 6 talen.