Coachartikel

Trek een grotere broek aan als je wilt groeien

Heb je de titel van dit artikel gelezen? Wat dacht je toen je hem las? Terwijl ik hem typte, dacht ik zelf: „Goh, eigenlijk is alles in het ondernemen gewoon heel logisch!” Want als je wilt groeien, dan moet je een grotere broek aan trekken. Een te kleine broek aanhouden zou jouw groei alleen maar tegenhouden. Toch? Daarom deel ik graag in dit artikel hoe jij je vandaag kunt klaar maken voor de groei van je bedrijf waar je naar verlangt.

Set yourself up for success. Ik weet niet meer waar ik die kreet voor het eerst écht hoorde. Maar het werd in de groei van mijn eerste bedrijf mijn mantra. Ineens drong het tot me door dat ik wel wilde groeien, maar niet de dingen deed die daarvoor nodig waren. Ik zie het inmiddels zo: als jij wilt groeien, bijvoorbeeld naar marktleider in jouw branche, dan moet je je vandaag al gedragen zoals de markleider in jouw branche dat zou doen (of doet)! Dat betekent niet dat je je ineens anders voordoet dan wie je werkelijk bent. Het betekent dat je zuiver en congruent handelt naar je ambities en plannen. Stel je maar eens voor: als jij op een netwerkbijeenkomst tegen iemand zegt dat je plan is om marktleider te worden, maar je laat niet in je handelen zien dat je vastberaden bent om die positie te bereiken, dan zullen mensen er niet veel vertrouwen in hebben.

Hoe maken we dit nu concreet zodat je weet wat jij vandaag kunt veranderen? Ik geef graag een voorbeeld vanuit mijn eigen bedrijf The Happy at Work Agency. In dat bedrijf leidt mijn team coaches op om te werken met de methodiek voor loopbaancoaching die ik vanaf 2007 ontwikkelde. We hebben in Nederland al een mooie groep coaches en het werd mijn intentie om internationaal te gaan. Ook voor dit mooie plan zei ik mezelf: maak jezelf klaar voor de groei! Ik deel graag hoe dat er voor mij en dat bedrijf uitzag.

Jezelf klaar maken voor groei en succes gaat op voor drie thema’s.

Ten eerste keuzes die je maakt.
Welke keuzes mag je vandaag maken zodat je over een tijdje precies daar staat waar je wilt zijn? In mijn geval wilde ik het bedrijf uitbreiden naar het buitenland. De eerste keuze die ik daarom mocht maken is dat ik mijn werkzaamheden voor mijn andere bedrijf inperkte. Immers, hoe kan ik flink gas geven op een plan in bedrijf A als ik in bedrijf B nog veel tijd stop? Die stap was spannend, want het vroeg pittige keuzes. Maar de ervaring leert dat succes het resultaat is van bewuste keuzes en consistente actie. Er is dus geen andere optie dan de knopen door te hakken die nodig zijn. Welke keuzes mag jij maken om te komen waar je wilt zijn?

Het tweede thema waar je naar wilt kijken zijn de investeringen die je doet.
Als je wilt komen waar je wilt zijn, dan wil je vandaag de dag al handelen zoals je zou handelen als je daar was. Ik vroeg me af: waar zou ik mijn tijd, energie en geld in investeren als ik een internationaal agency had? Ik besloot een aantal netwerkbijeenkomsten bij te wonen waar ik eerder niet heen zou zijn gegaan. En ik investeerde in een nieuwe internationale mastermind groep. Ook ging ik aan de slag met mijn accountant en onze CTO om onze systemen en processen klaar te maken voor internationale business en betalingen. Via die bijeenkomsten en de mastermind ontmoette ik de mensen die uiteindelijk onze eerste training tot Happy at Work Coach volgden! Ik ben ervan overtuigd dat die stappen veel lastiger waren geweest als ik niet deze keuzes had gemaakt en investeringen had gedaan. Welke investeringen mag jij doen om te komen waar je wilt zijn?

Ten derde gaat jezelf klaar maken voor groei vooral ook enorm over hoe je je uitspreekt.
Zowel tegen anderen in het openbaar en in je bedrijfscommunicatie als tegen jezelf. Het snelste zal je gewenste groei komen als je nu spreekt zoals je zou doen als je op dat punt stond. Ook ik deed dat. Ik communiceerde in ons team en met onze Nederlandse coaches dat we internationaal zouden gaan. En op elke netwerkbijeenkomst waar ik kwam of lezingen die ik gaf, vertelde ik “Op dit moment zijn we ons team van coaches internationaal aan het uitbreiden.” Soms zeggen onze businesscoachingklanten tegen me dat het niet oprecht voelt als je bepaalde informatie deelt terwijl de werkelijkheid nog niet helemaal zover is. Dan voelt het als fake it till you make it. Ik vind dat authenticiteit en eerlijkheid boven alles mogen gaan. Maar lees nog eens goed welke zin ik gebruikte. “We breiden op dit moment uit”. Daar was geen woord aan gelogen. Het effect dat die zin had, is dat er interesse kwam vanuit coaches uit landen waar ik nog niet eens contacten aan het leggen was maar super blij van werd! Bovendien hielp mijn netwerk me mijn plannen te realiseren met hulp of door me te koppelen aan andere mensen. Daarmee realiseerden we ons plan om internationaal te gaan veel makkelijker en sneller dan we zouden hebben gedaan als mijn team en ik zich minder ambitieus hadden uitgesproken. Hoe mag jij je boodschap en taal veranderen om te komen waar je wilt zijn?

Wat ik vooral wil zeggen is: wacht niet totdat je bedrijf is waar je wilt zijn voordat je handelt, denkt en je voelt zoals je je daar zou voelen. Succes en groei zijn het resultaat van bewuste keuzes en consistente acties. Alleen als je jouw keuzes en acties in het nu afstemt op waar je heen wilt, kun je dat resultaat creëren. Start vandaag!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.