Sponsored content
Sponsored content

Tips om ook na de vakantie meer ontspannen te werken

In haar vorige stuk schreef Ester over het verslaafd raken aan het pleasen van je baas. Een vakantieperiode is het moment om je hoofd leeg te maken, en je goede werkvoornemens op een rijtje te zetten.

Hierbij alvast wat tips waarmee je ook na je vakantie ontspannen aan het werk gaat

  1. Krijg zicht op je achterliggende overtuigingen
    Mogelijk heb je meerdere gevoelens tegelijkertijd, dat maakt het zonder deze aanpak ook zo lastig er meer grip op te krijgen. Handiger is om per gevoel te onderzoeken wat je nu vooral denkt opdat je je zo onrustig/angstig of boos voelt.

    Als voorbeeld: Ik moet voorkomen dat mijn manager teleurgesteld in mij raakt, omdat ik anders geen opdrachten meer krijg en mogelijk mijn contract niet verlengd zal worden. Stel jezelf nu eens de vraag of het logisch is wat je hier denkt: kun je het überhaupt altijd voorkomen? En of het denken je verder helpt je doel te bereiken (een fijn leven leiden en je in je werk ontwikkelen bij voorbeeld). Zaai twijfel bij jezelf m.b.t. deze overtuigingen.

  2. Probeer er gezonde overtuigingen voor in de plaats te zetten
    Dit zou kunnen zijn: “Ik vind het niet leuk om mijn baas teleur te stellen, en al helemaal niet als ik kritiek krijg of een slechtere beoordeling, maar ik kan het wel aan. De kans dat ik op basis daarvan werkloos zal raken of in een depressie terecht kom is niet groot. Maar zelfs als dat gebeurt zal ik nog steeds gelukkige momenten ervaren en weer nieuwe mogelijkheden vinden. Experimenteren met nee zeggen en het gesprek aangaan helpt me om me op termijn beter te voelen”.
  3. Weet dat het niet gelijk goed hoeft te voelen
    Het experimenten met nieuw gedrag levert je ook nadelen op. Het voelt dus regelmatig niet goed, bij voorbeeld als je manager opeens veel koeler tegen je doet. Door goed te weten waarvoor je het doet, kun je dat gevoel beter accepteren. Dit is geen teken dat je het niet aankunt, het is een teken dat je aan het leren bent. Daar hoort nu eenmaal in veel gevallen frustratie bij.
  4. Creëer een burning platform
    Stel je voor hoe het leven zou zijn als je over 2 jaar nog steeds hetzelfde doet. Of kijk eens goed naar die collega die het nooit voor elkaar heeft gekregen.
  5. Wees realistisch
    Love junks hebben soms de neiging om te denken dat ze het zo kunnen doen, dat de ander daar respect voor zal hebben. Dat is een irreëel gedachte. Realiseer je dat je baas waarschijnlijk niet zal applaudisseren voor jouw moedige experiment.
  6. Bezwijk niet
    Terwijl je jarenlang het conflict uit de weg gegaan bent, krijg je nu mogelijk een dubbele portie, want je baas zal zijn belangen verdedigen. En dus krijg je mogelijk te maken met druk (“Ik denk dat jij niet begrijpt welke belangen er op het spel staan”), veroordeling “(Ik dacht dat jij een harde werker was.”), afwijzing (Hij zoekt je helemaal niet meer op). Waarschijnlijk is dat tijdelijk, een beetje vergelijkbaar met dat kind voorin de winkelwagen die extra lang en hard gaat zeuren in de hoop dat het alsnog lukt om dat snoep in de kar te laden. En elke keer als je toegeeft, zal het de volgende keer langer duren.

Binnenkort volgen nog wat meer tips van Ester om je goede werkvoornemens in de praktijk te brengen.

Over Ester de Bruine (@esterdebruine)
Ester (1961) studeerde Onderwijskunde en Arbeids- & Organisatiepsychologie. Ze werkte als hr-professional, docent aan de Hogeschool, consultant en ze startte een businessunit voor vrouwen en hun loopbaan. In 2012 richtte zij de Loopbaanonderhoudsgroep op, met als doel om werknemers te helpen beter voor hun eigen onderhoud te zorgen. En om werkgevers dat te laten faciliteren: Duurzame Inzetbaarheid 2.0. Ook schreef zij diverse boeken om mensen te helpen bij het vinden van hun pad op de arbeidsmarkt.