Coachartikel

Tijdens het sollicitatiegesprek: Hoe selecteer je de argumenten die écht overtuigen?

‘Hoi, ik ben Freek en ik ben een schrijver.’
‘Hoi, ik ben Freek en ik heb een eigen kledinglijn.’
‘Hoi, ik ben Freek en ik ben loopbaancoach.’
Je kunt bij mij tegenwoordig echt alle kanten op, maar hoe overtuig ik iemand dat ik dat ook écht kan? Ik bedoel, ik kan mezelf ook een astronaut noemen. Alleen hoe kom ik geloofwaardig over, hoe doorsta ik ‘de test’? Op welke manier overtuig ik mijn gesprekspartner ervan dat ik écht een goede schrijver ben?

Juist omdat ik meerdere ondernemingen heb, ben ik gewend geraakt te schakelen tussen het doel en het verhaal. Ik blijf constant bewegen en mij bewust van waar en waarvoor ik ergens zit. Zit ik bij VICE aan tafel om te praten over een nieuwe reeks columns over carrièreplanning, dan praat ik over mijn columns voor NRC en mijn coachingsbureau. Zit ik bij een nieuwe uitgever, dan praat ik weer over mijn boek (ervaring) en over mijn schrijfwerk voor VICE en NRC (hoog in status). Het is constant schakelen tussen hetgeen je in je achterzak hebt zitten en het doel van de mensen die tegenover je zitten.

Vandaag geef ik je drie tips om de juiste onderbouwing te geven in de juiste situatie.

Het is altijd maatwerk
Ik ben Freek, en ik ben altijd Freek. Maar de vraag is altijd welke versie van Freek de andere kant van de tafel wil horen. Een algemene ‘Freek’ bestaat natuurlijk wel. Maar men zit met een specifieke Freek aan tafel. Een Freek met specifieke kennis over X, Y of Z. In mijn geval vaak schrijven, kleding of loopbaancoaching. Dan kom ik ook met de argumenten die aansluiten bij de vraag van de andere partij.

Maak het specifiek
‘Ja, ik kan best aardig schrijven.’ Algemene antwoorden zijn de doodsteek van het sollicitatiegesprek. Simpelweg omdat je amper informatie geeft, en de informatie die je geeft ook nog eens voor meerdere interpretaties vatbaar is. Noem cijfers en rugnummers, ga dieper op je voorbeeld in. Laat er geen twijfel over bestaan wat jij onder ‘goed’, ‘succesvol’ en ‘uitmuntend’ verstaat. Wat voor jou ‘goed’ kan zijn, kan voor je gesprekspartner ‘ondermaats’ zijn.

Wees trots
Een gesprek is altijd overtuigend op twee vlakken. Resultaten en gevoel. Over de resultaten hebben we het net gehad, het gevoel is een heel andere kwestie. Ik wil iemand met passie zien, iemand die trots is. De ogen moeten glimmen, de handen moeten tijdens het gesprek bewegen en de stem moet vibreren. En dat kan maar met één ding. Vertellen waar je trots op bent. Van al die voorbeelden, al die argumenten. Kies datgene waar je een warm gevoel van krijgt. Zorg dat je ogen gaan glimmen als je erover praat. Mensen hebben een zwak voor glimmende ogen.

Dit is het eerste deel van de serie ‘Tijdens het sollicitatiegesprek’.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.