Coachartikel

Tijdens het sollicitatiegesprek - De ‘ik’ fase.

Zoals ik in mijn vorige column al betoogde, kan je het ideale sollicitatiegesprek vergelijken met de rekensom: Ik + Jij = Wij. Het lijkt mij goed deze fases afzonderlijk van elkaar nogmaals te behandelen. Want als je dit evenwicht dan weet te bewerkstelligen, wat bespreek je dan in deze fases? In deze column ga ik de ‘ik’ fase behandelen. Want hoe graag we ook over onszelf praten, toch gaan we vaak nog hopeloos de mist in.

Wie ben je nu helemaal? Wat ga je vertellen? En vooral wat niet? Het blijkt vaak nog een heel gepuzzel om een verhaal over jezelf te construeren dat überhaupt al hout snijdt, laat staan op dat ene moment. Het ‘ik-verhaal’ dat bij het ene gesprek super relevant is, kan namelijk bij het andere gesprek de plank totaal mis slaan.

Wanneer ik naar mezelf kijk is het vaak nog een hele opgave. Want als we naar de ‘algemene Freek kijken’, wie of wat ben ik dan? Auteur, columnist, journalist, loopbaancoach, spreker, trainer en ondernemer met een eigen coaching bureau en een kledinglijn. Ja, leg dat maar eens overtuigend in drie zinnen uit aan iemand die je net ontmoet. Ik kan je vertellen, dat is een hele opgave. Maar een sollicitatie- of verkoopgesprek kan een uitkomst bieden. Het geeft je namelijk een doel.

Als ik ‘mijn verhaal’ aan mijn moeder of buurvrouw moet vertellen is het vaak moeilijk, breed en algemeen. Maar een gesprek waarin ik iets van mijzelf wil verkopen, geeft mij een doel. Mijn doel is om uit mijn verhaal datgene te halen dat aantoont dat ik de ‘oplossing’ ben voor de ‘problemen’ die leven bij mijn gesprekspartner. Hoe specifieker die problemen zijn, des te specifieker ik mijn oplossingen kan aandragen en onderbouwen.

Heb ik bijvoorbeeld een gesprek met een bedrijf of particulier die een loopbaancoach zoekt? Dan spreek ik over mijn ervaring als coach, achtergrond als recruiter en visie op de markt. Zoekt een partij een columnist dan zal ik argumenten en voorbeelden putten uit die ervaringen. Zo biedt de vraag van de potentiële klant mij een doel om mijn verhaal op toe te spitsen.

Het is voor mij een haakje om mijn algemene verhaal verder te verdiepen. En dat is waar je als sollicitant nu juist je winst kunt behalen. Ga zo snel mogelijk vanuit je algemene verhaal naar het ‘ik’ verhaal dat hout snijdt op de vacature. Zoek naar voorbeelden, projecten, anekdotes die aansluiten op het bedrijf en de vacature waarop je reageert. Blijf weg van algemeen, generiek geneuzel.
Ga de diepte in, met een verhaal dat hout snijdt.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.