Coachartikel

Tijdens een crisis moet je inventief zijn

Tja, dit is alweer mijn derde column sinds het land tot stilstand is gekomen. Inmiddels vraag ik me wel af waar ik het nu weer over moet hebben. Ik kan natuurlijk moeilijk doen alsof er niets aan de hand is, zo’n column moet wel een beetje relevant zijn. Deze hele situatie vraagt nogal wat creativiteit van je favoriete columnist. En misschien is dat dan ook wel waar we het over moeten hebben. Creativiteit ten tijden van crisis.

Je kunt moeilijk blijven doen wat je deed toen begin maart het land in een intelligente lockdown ging. Maar als het oude niet meer effectief is, wat is dan het nieuwe normaal? Een soort van anderhalve-sollicitatie-meter-samenleving. Aangezien er nog geen nieuw ‘sollicitatie-normaal’ is heb je alle ruimte om het zelf uit te vinden.
Net als de jongens van de horeca die in plaats van dat de klanten naar hun komen, inmiddels zelf naar hun klanten gaan. Met online proeverijen of het diner aan je deur gebracht. Daar kan je als sollicitant misschien nog wel wat van leren.

Want als werkgevers hun handel, in dit geval de vacatures, niet naar jou brengen. Dan wordt het misschien wel tijd om je handel, in dit geval jouw cv en verhaal, dan maar naar hun te brengen. Als de berg niet naar Mozes komt, dan gaat Mozes zelf maar naar de berg.

Solliciteren in crisistijd vraagt ondernemerschap en inventiviteit. Het vraagt een lange termijn visie, want waarschijnlijk zitten de werkgevers momenteel meer naar het schrappen van kostenposten te kijken dan dat ze geld steken in nieuwe aannames. Echter, als je nu niet voorsorteert en ervoor zorgt dat je bovenop de stapel ligt of bovenaan de ongelezen mails staat wanneer de boel weer los gaat, dan sta je straks echt hopeloos achteraan in de rij.

Daarom roep ik alle sollicitanten op om deze periode te gebruiken om werkgevers te benaderen, ongeacht of ze een vacature hebben of niet. Als er ooit een mogelijkheid was om die gedroomde werkgever te benaderen, dan is het nu wel. Pak het moment en leg jezelf bovenop die stapel.

Wacht niet tot de berg naar jou komt, ga er zelf eens naartoe.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.