Coachartikel

Succesvolle ondernemers doen het niet alleen

Ondernemen kan een eenzame reis zijn. Jij bent degene aan het stuur, maakt alle beslissingen, hebt de ideeën en als je nog niet op het punt bent dat je met een team werkt, voer je ook alle ideeën en het werk zelf uit. Herkenbaar? Toch is er een manier om een team om je heen te verzamelen als je daar eigenlijk nog niet aan toe bent qua investeringen in personeel. Hoe? Door te bouwen aan je relaties en lid te worden van een mastermind!

Een bedrijf bouwen is relaties bouwen
Ondanks sociale media, online marketing en de vele mogelijkheden voor adverteren, is de basis van het ondernemen nog altijd dezelfde: bouw relaties op en je bouwt je bedrijf op! Niet alleen met je potentiële klanten moet je nog altijd het proces gunnen dat jullie verbinding maken. Waar de potentiele klant jou leert kennen en de mogelijkheid heeft te snuffelen aan je, voordat hij besluit met je te werken. Ook met samenwerkingspartners, relevante spelers in jouw branche, maar zeker ook de mensen in het netwerk van je dagelijkse leven wil je relaties bouwen. Dat hoeft niet overdreven strategisch doordacht en oninteger te zijn. Zo kan dat soms voelen voor ondernemers die ik spreek. Zij hebben dan de ervaring dat andere ondernemers heel selectief en bewust aanpappen met mensen om zodoende in beeld te komen en de juiste connecties te hebben. Laat dit vooroordeel los als je dat herkent.

Zie het zo: voor je vakantie ben je op zoek naar een leuke camping in Frankrijk. Je spreekt hier toevallig over met een vriend of het komt ter sprake terwijl je op het schoolplein staat te wachten. En zo ontvang je dé tip voor een leuk adres dat iemand kent. Zo simpel is het al. Het feit dat je je regelmatig omringt met andere mensen en je best doet om met hen in verbinding te zijn in plaats van dat je op je telefoon door Facebook scrollt.

Voor groei van je bedrijf is het bouwen van relaties ook cruciaal. Het geeft je het voordeel van wat Napoleon Hill in zijn boek “Think and grow rich” noemt Accumulated experience: de opgebouwde kennis en ervaring van een groep mensen die jij kunt benutten. En andersom kunnen jouw relaties weer voordeel hebben van jouw kennis en netwerk.

Alle succesvolle ondernemers die ik ken, blijven bewust aan hun relaties bouwen en onderhouden en breiden hun netwerk uit. Zelf doe ik dat door elk jaar onderdeel te zijn van minimaal één mastermind groep of netwerkclub. Ik verhuisde in 2019 met mijn gezin naar Frankrijk. Ik weet dat ik dat nooit gedaan zou hebben zonder de support en kennis van mijn internationale mastermind waar ook Fransen in deelnamen. De eerste groep Engelssprekende coaches voor mijn loopbaanbureau? Allemaal ontmoet via mijn mastermind groep. Een goede advocaat en accountant? Gevonden via mijn groep. De vele uitnodigingen om te spreken? Komen via mijn masterminds. En toen ik in 2007 startte als loopbaancoach in een tijd dat sociale media nog niet bestond, vond ik al mijn klanten via mijn netwerk.

Een warm netwerk en een mastermind groep zijn jouw team. Ze delen hun ideeën, visies, netwerken, kennis en ervaring. Samen groeien jullie en steken jullie elkaar aan in positieve energie en succes. Dat geeft jou het gevoel dat je niet alles alleen doet! En dat maakt zo’n groot verschil voor jouw plezier én succes in het ondernemen. Heb je nog niet een vaste groep, zoek die dan. Neem deel in een georganiseerde mastermind van een businesscoach. Ik vind persoonlijk echt dat je jezelf dat moet gunnen. Wil je dat niet, kijk dan of je zelf een groep kunt starten. Je zult zien dat je veel sneller en met meer plezier bouwt aan je bedrijf en groeit!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.