Coachartikel

Succesvol zijn in je werk: dáár word je gelukkig van (niet dus)

Troost voor iedereen die zich niet succesvol genoeg voelt en tips om toch gelukkig te zijn.

Je baalt dat je die promotie niet hebt gekregen, het nooit voor elkaar hebt gekregen alsnog die universitaire opleiding af te ronden of omdat je eigen bedrijf niet zo succesvol geworden is als je hoopte. Je hebt het gevoel dat je veel gelukkiger zou zijn als je wél je doelen bereikt zou hebben. Misschien troost de gedachte je dat mensen zich zelden (en in het algemeen ook erg kort) succesvol voelen. In dit artikel leg ik uit waarom we alleen maar vluchtige succeservaringen hebben. Maar ook dat we ons geluksgevoel wel degelijk kunnen beïnvloeden, maar dan op een hele andere manier: vier wetenschappelijk onderbouwde tips. En, tenslotte, dat juist dat gevoel van geluk van invloed is op de mate waarin we zaken voor elkaar krijgen.

Succes als vluchtige ervaring
Denk eens terug aan de doelen die je tien jaar geleden had. Welke van deze doelen heb je inmiddels bereikt? Heeft dat succes je gelukkiger gemaakt?

Voor de meeste mensen geldt dat ze niet of kort hebben stilgestaan bij het bereiken van de doelen die eerder zo belangrijk leken. Dat ze al doende waarschijnlijk alweer nieuwe doelen ontwikkelden en er met het bereiken van hun doelen ‘er ’nog lang niet waren. Waar waren? Ja, dat is nu het lastige aan de definitie van succes. Er zijn altijd weer nieuwe doelen: nieuwe (verkoop)targets, dingen die nog beter kunnen, zaken die door onze focus te weinig aandacht hadden.

Bovendien steekt vaak de angst de kop op: (bijna) alles wat we bezitten kunnen we ook weer verliezen. Die nieuwe baan, dat grotere huis, die goede relatie met het management, die hoge targets.

Kortom, van het bereiken van je doelen word je niet vanzelfsprekend gelukkiger, daarvoor moet je anders in het spel staan.

Als eenjarige had je de juiste mindset
Misschien was je er vroeger bij, misschien ook later (maar trek het je niet aan): rond de twaalf maanden leren de meeste kinderen lopen. Dat is letterlijk een proces van vallen en opstaan. Huilen en weer doorgaan. Stel dat we onszelf na elke mislukte poging hadden veroordeeld, onszelf een ‘loser’ hadden genoemd. En na een paar pogingen hadden opgegeven. Maar dat deed je niet: je probeerde het vele tientallen keren, zonder al te veel frustratie, gewoon bezig met het proces van het leren. Het zou mooi zijn als we op die manier vaker in het leven zouden kunnen staan als volwassene.

Je brein trainen
Allerlei wetenschappers hebben onderzoek gedaan naar wat ons gelukkig maakt. Je kunt jezelf mentaal trainen in een positieve mindset, zoals je ook je lichaam kunt trainen. Hieronder drie beproefde methoden:
1. Verleg je focus. Gun jezelf elke dag een paar minuten om drie zaken op te schrijven waar je die dag dankbaar voor bent. Als je dat 21 dagen volhoudt, zo leert het onderzoek, is je focus vanzelf meer op het positieve gericht en gaat het steeds meer automatisch.
2. Zorg voor geconcentreerde actie buiten het werk. Mediteer, luister naar muziek, ga schaken of naar de kroeg. Of ga de natuur in. Wees zuinig op je vrije tijd en richt die zo in dat het niet door de vingers glipt. Door geconcentreerd met andere zaken bezig te zijn, ook daar focus in te organiseren, voel je je blijer en minder zorgelijk.
3. Deel positiviteit uit. In een onderzoek waarbij mensen elke dag bij het openen van hun email eerst iemand iets positiefs moesten geven (een compliment, waardering, een steunende gedachte, een tip) bleek dat de gevers zelf positiever in het leven gingen staan en zich significant gelukkiger voelden.

Meer resultaat als je je gelukkiger voelt
Allerlei onderzoek toont aan dat positief ingestelde mensen veel meer bereiken dan mensen die aangeven zich neutraal of gestrest te voelen. Ze zijn 31% productiever, verkopen meer, zijn minder vaak ziek. Kortom: je wordt niet zozeer gelukkiger van meer succes, maar wel succesvoller van meer geluk.

Tevreden, ook zonder dat je in de Quote 500 staat
We verwachten vaak te veel van het bereiken van onze doelen. Natuurlijk is het goed om het roer in handen te nemen als je je in een negatieve omgeving bevindt, veel kritiek krijgt of het werk je niet past. Maar soms maken we het onszelf ook te moeilijk en organiseren we onze eigen teleurstelling. Met meer zicht op hoe onze geest werkt, kunnen we met gewoon lekker ons best doen, met vallen en opstaan en stil staan bij de goede dingen, ons tevreden voelen over onszelf. Ook zonder dat we in de Quote 500 staan.

Over Ester de Bruine (@esterdebruine)
Onderwijskundige en psycholoog Ester de Bruine (1961) werkte als HR professional, docent aan de Hogeschool, consultant en manager. In 2012 startte zij de Loopbaanonderhoudsgroep. Vanuit haar kantoor tegenover Rotterdam CS coacht zij managers en professionals bij het werken aan hun eigen onderhoud. Doel is hen te helpen nú op hun best te zijn en ook in de toekomst met plezier en succes te werken. Zij is gespecialiseerd in stress-en burn-outklacten. Daarnaast werkt zij als vrijwillig arbeidscoach voor Vluchtelingenwerk. Zij schreef meerdere loopbaanboeken in een down-to-earth stijl.