Coachartikel

Specificeer en kwantificeer je voorbeelden.

Heb je weleens van Vulcano gehoord? Waarschijnlijk niet. Die deden als band mee met het Nationaal Songfestival, in 1983. Zijn nog prachtige beelden van terug te vinden op YouTube. Ze werden tweede dat jaar. Net achter Bernadette, die won met het liedje sing Sing me a song. Het zegt je allemaal waarschijnlijk niets, het boeit je misschien nog wel minder. Maar weet je met welk liedje Vulcano meedeed? Een beetje van dit, een beetje van dat. Je kent dat wijsje waarschijnlijk wel. ‘Een beetje vanne dit, een beetje vanne dat. Een beetje vanne zus, een beetje zo. Een beetje vanne hier, een beetje vanne daar.’ En laat dat nu exact zijn, hoe menig sollicitant zijn sollicitatie ook onderbouwd.

Oke, oke. Het was misschien een beetje een omweg. Maar hopelijk heb ik de aandacht vast. Want vorige week heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen. Sollicitant op sollicitant die verzaakt. Wollige antwoorden, ongrijpbaar geneuzel, een beetje gewauwel. Een beetje van dit. Een beetje van dat. Een beetje van zus. Nou ja,je begrijpt wat ik bedoel.

En dat terwijl het zo makkelijk is om wel concreet te worden. Om je voorbeelden wel te onderbouwen, in perspectief te plaatsen en de voorbeelden zelfs te laten leven voor degene aan wie je het vertelt. Ik geef je een paar tips.

Een specifiek voorbeeld overtuigt sneller dan een algemene stelling. Bespreek een ‘project,’ in plaats van ‘werk’. Spreek in gebeurtenissen, in plaats van je hele carrière samen te vatten in drie zinnen. En spreek in succesmomenten in plaats van je hele carrière onder te dompelen in succes.

Zo werkt het ook als je aan de werkgever gaat vertellen wat je leuk aan hem/haar en het bedrijf vindt. Bespreek het bedrijf niet in zijn algeheel. Maar vertel over een specifiek project, een case of iets waarmee ze in het nieuws zijn geweest. Als iemand bij mij solliciteert dan heb ik liever dat iemand mij aanspreekt op een specifieke column of project dan dat hij/zij ‘het leuk vindt wat ik met solliciteren doe’.

En als je je cases dan hebt, baken ze af en kleur ze in. Plaats ze in perspectief: Omvang, budgetten, teamgrootte, gebruikte methodieken en branchespecifieke-software. Ga de diepte in, niet de breedte.

Het liedje van Vulcano ligt prima in het gehoor, maar er is een reden dat ze niet eerste zijn geworden.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.