Sponsored content
Sponsored content
ANP XTRA ROOS KOOLE

Solliciteren zonder cv. Is dat de toekomst?

Recruiters beoordelen kandidaten steeds minder vaak op hun cv. Is solliciteren zonder cv de toekomst? Deze zomer maakte het accountantskantoor Ernst & Young bekend dat het potentiële kandidaten niet meer gaat beoordelen op hun studieresultaten en hun cv. Een revolutie in recruitment-land. Volgens een artikel in de Guardian is het tijd voor een omslag in denken.

Cv’s geven niets prijs over persoonlijkheid
In een tijd waarin computers steeds vaker het werk voor ons doen, worden de karaktereigenschappen van de sollicitant steeds belangrijker: de ‘soft skills’. Hoe prettig is iemand in de omgang? Heeft hij of zij oog voor de gevoelens van de ander? En ga zo maar door. In de praktijk zoeken werkgevers dan ook steeds vaker naar een ‘passend karakter’ dan naar de persoon met de hoogste cijfers.

Door alleen een cv op te sturen, en een korte motivatie, heeft de werkgever geen idee van deze ‘zachte eigenschappen’. Daarbij overdrijven sollicitanten niet zelden op hun cv. Een referentie op LinkedIn wordt daarom door sommige werkgevers als waardevoller gezien dan een referentie op je cv. Die op LinkedIn is namelijk direct te checken.

Het nieuwe solliciteren
Steeds vaker gaat solliciteren online: via video, Facebook, websites en Twitter. Grote bedrijven vragen potentiële werknemers ook steeds vaker om online tests uit te voeren. Het cv is dus zeker niet meer de enige manier om te solliciteren. Toch, zo wordt in het artikel gesteld, vraagt de meerderheid van de bedrijven nog altijd om een cv.
Het cv is dus zeker nog niet uitgestorven, maar er is wel een trend gaande waar je ziet dat het cv ‘maar een onderdeel’ vormt van het hele sollicitatieproces, in plaats van hét onderdeel.

Social media, een filmpje én een eigen website
Er zijn allerlei mogelijkheden om online te solliciteren: via Skype of Linked-In. Een tip is om een eigen website te maken, zo val je meer op tussen al die sollicitanten, daarbij heb je de vrijheid om jezelf precies zo in de markt te zetten zoals jij dat wil. Maar als je echt wil opvallen, maak dan een filmpje. Al is het wel aan te raden om hier - als je zelf niet zo thuis bent in het maken van video’s - de hulp van een professional bij in te roepen.