‘Solliciteren is stom, maar laten we het beste ervan maken’

Ondanks alle behulpzame vrijwilligers, betaalde (loop)coaches en commerciële bedrijven die je anders willen doen geloven met hun frisse slogans en empathische oneliners blijft solliciteren stom. Een hinderlijke onderbreking tussen studie/werk en het bestormen van de arbeidsmarkt. Hoe maak je hier toch het beste van?

Als sollicitant ben je opeens overgeleverd aan ‘de goden’. Daar zit je dan na tien trouwe dienstjaren, of zes jaar vol studie-enthousiasme, tegenover een recruiter die je misschien wel kunt schieten. Jouw lot ligt in zijn of haar handen. En afhankelijk, dat zijn we niet graag.

In het schemergebied van de ‘sollicitatiehobbel’ zie ik vrijwel alleen maar partijen die opereren met het Leitmotiv van de Belastingdienst: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.” Ik mis de fun in het solliciteren, en kan haast geen bedrijf vinden dat dit wél wil brengen.

De website van de gemiddelde arbeidsbemiddelaar straalt bij wijze van spreken net zoveel warmte uit als die van een schoonmaakbedrijf. Het lijkt wel of we het niet meer over menselijkheid kunnen of mogen hebben. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar Randstad, de marktleider op het gebied van arbeidsbemiddeling: #wordenwiejebent is de huidige slogan. Ik vraag mij dan gelijk af wat daar precies mee wordt bedoeld? En: waar is hier de fun?

Naar mijn idee zie je op social media vaak al de eerste tekenen van een mismatch tussen bedrijf en doelgroep. Wist je dat Randstad momenteel met iets meer dan 20K Facebook likes minder likes heeft dan werknemers? Voor een merk en organisatie als Randstad is dit flink onder het niveau. Missen we het plezier, of is solliciteren gewoon niet sexy genoeg?

Maar het kan ook anders. Dat het solliciteren niet aan fun hoeft te ontbreken bewijst Ginny Ramkisoen die in 2013 haar Facebook, en latere website, Vacature via Ginny startte. Om het even in perspectief te zetten: begin 2106 is deze website op social media met 21K likes groter dan Randstad. Ramkisoen bouwde een online platform voor creatieve banen.

Door de starre en conservatieve instelling van de grote spelers lijken veel organisaties de feeling met hun doelgroep te zijn verloren. Werk draait niet voor iedere sollicitant om zelfontplooiing of andere HR-technische krachttermen. Het gaat ook over plezier in je leven én erkennen dat sollicitanten in een rotpositie zitten. Ik wil dan ook een oproep doen om het menselijk aspect terug te laten keren in het sollicitatieproces. Zoals Ginny het mooi verwoordde toen ik haar laatst sprak: “Bedrijven en kandidaten staan voor ons beide op nummer een, maar het kopje ‘kandidaten’ heeft een glittersticker achter de naam staan.”

Glitterstickers, ik vind het een mooi begin.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.