Coachartikel

Solliciteren is meer doen dan denken

We gooien er even een mooie stelling in: de gemiddelde HBO’er kan beter solliciteren dan de gemiddelde WO’er. Een vrij boute uitspraak, maar ik sta er volledig achter. En dan zeker in de externe fase van het zoeken naar een baan. De fase waarin je naar buiten gaat om te praten, te connecten en jezelf te verkopen. Want in die fase staat doen voorop, en is denken ondergeschikt.

Natuurlijk is er voor het formeren van je verhaal het nodige hersenwerk vereist. Dat moeten we niet vergeten. Maar voor het vinden van de speld in de hooiberg, die ideale baan, dat spaarzame stukje arbeidsmarkt waar jij je gelukkig gaat voelen, zul je meters moeten maken. Om te verkopen moet je de boer op.

Verkopen is doen. Verkopen is jezelf door tegenslagen en afwijzingen heen werken. Door daarvan te leren en de volgende aanval op de arbeidsmarkt nog beter en efficiënter aanvliegen.

Daarom zullen de doeners altijd overwinnen. De doeners zijn degene met de mooiste banen. De doeners hebben het lef en de kracht om van de gebaande ‘jobboard en vacaturesites’ paden af te wijken en te gaan waar de rest niet gaat.

Stop tijdens het solliciteren daarom soms ook met denken en ga gewoon doen.
Denk daar maar eens over na.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.