Sponsored content
Sponsored content

Solliciteren hoeft niet in 140 tekens

Sinds een paar maanden begeef ik mij op Twitter. Omdat ik tegenwoordig voor VICE schrijf en aan mijn debuutroman werk, is het wel zo prettig om te zien wat men over je zegt. En Twitter is een bijzondere gewaarwording. Ook na een paar maanden kan ik er niet aan wennen. Wat het namelijk met Twitter is, je hebt maar 140 tekens. En met dat schamele aantal tekens kun je niet veel meer dan iets roepen. #stom, #leuk, #ophef. Ik heb de indruk dat je op Twitter roept om te roepen, niet om te onderbouwen. Dat doet me dan weer denken aan sollicitanten, die zijn er vaak ook meester in om iets te roepen zonder het te onderbouwen.

Daar waar het op Twitter gaat over #stom, #leuk en #ophef, gaat het bij sollicitanten vaak over #flexibel, #commercieel, #sociaal. Het grote verschil tussen Twitter en het sollicitatiegesprek is dat je in het sollicitatiegesprek een stuk meer tekens mag gebruiken. Alleen vergeet men dat nog weleens.

Als recruiter en coach vind ik het namelijk helemaal niet zo interessant of je als sollicitant iets #stom, #leuk of #ophef vindt. Ik wil weten waarom je dat vindt, want lukraak iets roepen kan iedereen wel. Maar vertel mij dan eerst maar eens waarom je dat #stom, #leuk of #ophef vindt. Pas wanneer je dat kunt onderbouwen, heb je een verhaal. Dan kun je overtuigen en heb je een gesprek. In een sollicitatiegesprek heb je een uur aan tekens om een gesprek te maken en te onderbouwen. Doe dat dan ook.

Hetzelfde gaat op voor de vraag die ik in mijn eerste boek de wereld in wierp: Zou jij jezelf aannemen? Lekker makkelijke vraag toch? #ja, #nee of #weetikniet. Lekker ‘Twitter-waardig’ dus. Maar wat doen we wanneer we die vraag iets aanpassen: ‘Waarom zou jij jezelf aannemen?’ Kijk, dan wordt de vraag pas echt interessant. Dan hebben we iets aan het antwoord. En nog interessanter, dan hebben we aan 140 tekens niet genoeg.

Stellige stellingen knal je maar op Twitter, als sollicitant dien je te onderbouwen.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.