Sponsored content
Sponsored content

Ruim je bureau op

We werken steeds meer in open ruimtes of delen kamers. Het nieuwe werken. Goed voor de sociale interactie en het bespaart vooral vierkante meters. Maar is het ook goed voor de productiviteit? Ik weet niet hoe jij het ervaart, maar de meeste mensen vinden het niet fijn als er mensen aan het bellen zijn terwijl ze zelf met een complexe taak bezig zijn. Op zich logisch, maar net zoals geluiden je kunnen afleiden, kunnen visuele dingen dat ook. Dat zit zo.

Alles wat op dit moment op je bureau ligt wordt bewust of onbewust gescand door je ogen. Je kan het niet niet zien. En dat scannen kost een stukje van je hersenactiviteit, waardoor je productiviteit naar beneden gaat. Een rommelig bureau verlaagt je productiviteit zelfs met 12%. Dit geldt overigens niet alleen voor een rommelig bureau. Precies hetzelfde punt is ook van toepassing bij een vol bureaublad op je computer. Alles wat daar staat wordt elke keer door je ogen gescand; moet ik hier iets mee?

Het antwoord lijkt simpel; ruim je bureau(blad) op. Maar er zit meer achter. De reden waarom we een rommelig bureau hebben is dat dit ons systeem is waar we de dingen plaatsen ‘waar we nog iets mee moeten’, dingen die ‘we niet mogen vergeten’. Als het je nu gaat opruimen, maar je systeem niet verandert, dan is het binnen 3 dagen weer op het oude niveau.

De oplossing zit hem meer in een nieuw systeem hanteren waar je al je ToDo’s, Projecten, etc opslaat. Een systeem waar ik zelf een groot van fan ben is Getting Things Done van David Allen. Het is een methodiek die je laat nadenken over je werk (wat moet ik met deze taak?), waardoor je een stuk productiever bent. Een bijgevolg is dat alles overzichtelijk bij elkaar staat en je daarmee je bureau helemaal leeg maakt. En dat verhoogt je productiviteit gelijk. Mocht je hier mee aan de slag willen, dan volgen hier wat tips!

Tips

  • Mocht je nog niet bekend zijn met Getting Things Done, dan is het interessant om je hier in te verdiepen.
  • Ruim je bureau op
    Doorloop elk briefje, post-it sticker etc. en bepaal wat je er mee moet doen (Actie, Delegeren, Archiveren, Weggooien).
  • Ruim je bureaublad op
    Plaats alle bestanden in de mappen waar ze horen. Alternatief: maak een map aan op je Bureaublad en plaats alles daarin. Dan is het in ieder geval uit je zicht.

Meer weten? Op 1 juli organiseert Mark Tigchelaar een open training waarin je alle methodes ontdekt om je productiviteit te verhogen. Je gaat aan de slag met digitaal snellezen, methodes om je concentratie te verhogen en het verbeteren van je geheugen.

Over Mark Tigchelaar (@Mark_Tigchelaar)
Mark (1984) studeerde neuropsychologie, is breinexpert en directeur van UseClark. Al ruim 12 jaar helpt UseClark overheden, organisaties en onderwijsinstellingen om hun productiviteit te verhogen, door effectief gebruik te maken van de mogelijkheden van de hersenen. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en wordt in 16 landen gebruikt. Inmiddels heeft Mark meer dan 100.000 mensen mogen opleiden in de methoden om meer uit het brein te halen. Hij is daarnaast betrokken bij verschillende TV programma’s over de hersenen en is auteur van 4 boeken. Deze zijn vertaald in 6 talen.