Coachartikel

Probeer jezelf eens op basis van cijfers te verkopen

Als argument waarom mensen niet denken te kunnen solliciteren staat er eentje mijlenver bovenaan. ‘Ik kan mezelf niet zo goed verkopen’. Het voelt onnatuurlijk, borst-kloppend, onaardig en onprettig. Vrijwel niemand voelt zich fijn bij de zin: ‘Ik ben de beste (vul hier zelf uw functietitel in) van Nederland’. Sterker, als je dat wel prettig vindt om te zeggen geeft dat misschien ook wel stof tot nadenken. Toch kan je jezelf in een sollicitatie prima verkopen, zonder jezelf echt te ‘verkopen’. Dat doe je met cijfers.

Laten we een voorbeeld uit de praktijk nemen. Je wilt vertellen dat je de beste verkoper van kopieermachines in Zuid-Limburg bent, zonder letterlijk te zeggen dat je de beste verkoper van kopieermachines in Zuid-Limburg. Ten eerste zegt de zin ‘Ik ben de beste verkoper van kopieermachines in Zuid-Limburg’ niet zo veel. Want hoeveel kopieermachines verkoop je dan, hoeveel kopieermachineverkopers zijn er in Zuid-Limburg en hoe verhouden de kopieermachineverkopers in Zuid-Limburg zich tot de rest van Nederland.

Om te zeggen dat je een goede kandidaat bent richt je je op de cijfers. Spreek over percentages, behaalde targets en zet die als het kan in perspectief door te vertellen hoeveel mensen er wel/niet hun target haalde.

Als je dat in de praktijk brengt klinkt dit als volgt. Als kopieermachineverkoper in Zuid-Limburg scoorde ik afgelopen periode 35% boven target. Deze target stond op een bedrag van 150K omzet. Dat was best uitzonderlijk, want binnen ons gehele bedrijf van 256 FTE behaalde slechts 13,5% van de kopieermachineverkopers hun gestelde target. Leuk om mee te nemen is misschien ook het feit dat Zuid-Limburg een moeilijke regio is om kopieermachines aan de man te brengen, door de lage bevolkingsdichtheid van deze regio. Hierdoor ben ik extra trots op mijn prestatie van afgelopen jaar.

Zie je dat je op deze manier niets anders zegt dan dat je een van de beste kopieermachineverkopers van Nederland bent? Zonder letterlijk te zeggen dat je de beste kopieermachineverkoper van Nederland bent!

Je onderbouwt je verhaal en het komt nog vriendelijk over ook.
Succes met de kopieermachines!

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.