Coachartikel

Poen, plezier en prestige

De afgelopen maanden heb ik met veel plezier gekeken naar het VPRO programma 100 dagen voor de klas. Dat zegt wat, want eigenlijk kijk ik nog maar amper televisie. In het programma gaan Tim den Besten en Nicolaas Veul aan de slag als buitengewoon stagiair op scholengemeenschap ISG Arcus in Lelystad. Naast het feit dat het een interessant inkijkje in de wereld van de docent geeft, vond ik het ook verwonderlijk hoe je zaken waar wij in het dagelijks leven nogal moeilijk over doen veel begrijpelijker bij een groep pubers kunt laten landen. Zo stelde Nicolaas Veul tegenover zijn klas dat je de keuze voor een baan het beste kunt benaderen aan de hand van de drie P’s: Poen, plezier en prestige.

En laten we wel zijn, dat is de spijker op zijn kop. Misschien heb ik onder een steen geleefd de afgelopen jaren, maar voor mij waren de drie P’s helemaal nieuw. Maar in al haar eenvoud legt het toch wel bloot waarvoor we het eigenlijk allemaal doen. Doe je het voor de knaken, de lol of je status? Je zou er eventueel nog een vierde P van progressie, doorgroei en ontwikkeling, aan kunnen toevoegen. Maar dan ben je er wel zo’n beetje.

Dan is mijn volgende vraag dus eigenlijk waar jij het allemaal voor doet. Als je 100% hebt, hoe zou jij jouw drive onderverdelen onder die drie P’s. Waar kom je iedere ochtend je bed voor uit? Is dat 100% voor de poen en kunnen de rest van de P’s de boom in? Of doe je het enkel voor de prestige, zodat je op vrijdagavond in de kroeg kunt vertellen wat voor een geweldige baan je wel niet hebt? Ik vind het een interessante vraagstelling.

De hamvraag is voor mij vooral wat de ideale onderverdeling van de P’s is. Ben je helemaal in balans als de P’s ook in balans zijn. Of moet je juist excelleren in een van de P’s om tot volle wasdom te komen? Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit, maar ik vind het wel een interessant dilemma.

Nu is mijn vraag aan jou. Voor welke P kom jij je bed uit?

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.