Coachartikel

Plan van 1.5 meter aanpak

Het is een rare gewaarwording, we willen allemaal zo graag weer aan de slag, weer verder met ons leven en “gewoon” werken. Maar wat is nog gewoon? En hoe en wanneer gaat het weer allemaal zoals het was, als dat al ooit gebeurd?

Antwoorden op deze vragen heb ik helaas niet. Ik weet wel dat de komende tijden, meer en meer mensen gaan opstarten. En dat er dus meer en meer mensen terug gaan naar werk.
Tegelijkertijd speelt er nog van alles, en zijn er nog heel veel afleidingen om ons heen. Zaken kunnen ook langer duren dan voorheen, omdat we bijvoorbeeld langer in de rij moeten staan, of omdat we simpelweg niet met zijn allen in de trein passen.

Hoe ga je daar nou mee om?
Want goed werken vraagt focus en doordat er van alles om ons heen gebeurt, hebben we en minder tijd en is het lastiger om je hoofd erbij te houden. Wat mij, en mijn klanten, heel goed helpt is een plan van aanpak weggezet in de tijd, met een helder resultaat. Als je een dergelijk plan maakt, heb je helder waar je naartoe werkt, welke stappen je wanneer neemt en hou je als vanzelf focus.

Dit is hoe jij jouw plan van aanpak maakt:

  1. Bepaal jouw doel. Zorg dat dit concreet en haalbaar is. Ook al heb je aan het begin van het jaar een doel gezet, door de gewijzigde omstandigheden, vraagt dit om een nieuw doel of een gewijzigde deadline. Waar werk jij aan? Wat wordt er van jou verwacht op je werk? Weet je dit niet precies? Dan is dit het moment om te checken bij jouw leidinggevende.
  2. Schrijf de stappen uit die jou dichterbij je doel brengen. Begin met het opschrijven van alles dat moet gebeuren, groot en klein en niet direct in volgorde. Belangrijker is dat je iedere stap opneemt. Zet deze vervolgens in chronologische volgorde.
  3. Nu je jouw stappen hebt en je weet wanneer jij jouw resultaat moet hebben bereikt (en dus je doel moet hebben gehaald), ga je bekijken hoe zich dit verhoudt in tijd. Bepaal eerst hoeveel tijd je nodig hebt per stap, wees realistisch en plan liever wat ruimer in dan te strak.
  4. Kijk dan hoe je uitkomt met de tijd die jij nodig denkt te hebben, haal je op tijd je doel of heb je meer tijd nodig om dit te bereiken? Stel zo nodig je gewenste datum bij. Is er een strakke deadline die het lastiger maakt om deze te verschuiven? Dan ga je bekijken of jij alle stappen echt zelf moet doen (wat sowieso een behulpzame oefening is), en besteed je uit wat je niet zelf hoeft te doen. Geef hen een heldere deadline mee, en blijf dit checken.
  5. Maak een onderscheid tussen hoofdtaken en bijzaken. Dit is van belang om focus te houden. Hoofdtaken zijn jouw milestones, die echt cruciaal zijn om te bereiken op een bepaalde datum. Maak die visueel op papier. Hang je papier in het zicht en kijk dagelijks naar jouw plan van aanpak.
  6. Neem de benodigde actie, en houd jezelf verantwoordelijk voor jouw vooruitgang. Doordat je het op papier hebt staan, heb je niet de neiging om al te werken aan stap 4 als je net bij stap 1 bent, en blijft het helder waar jij jouw aandacht aan mag besteden.
  7. Vier je successen. Sta iedere keer wanneer jij een stap hebt gezet, hier bewust bij stil. Deel dit met de mensen om je heen, stel je leidinggevende op de hoogte en zorg dat jij zelf even geniet van je vooruitgang. Voordat je het weet heb jij jouw doel behaald.

Door jouw doel voor de komende periode zo helder te definiëren en op papier inzichtelijk te maken voor jezelf, voorkom je dat je te veel afgeleid raakt. Je maakt het jezelf makkelijk en wanneer je dit helder communiceert in jouw team en met jouw leidinggevende, maak je het ook makkelijker voor je collega’s. Iedereen weet immers precies wanneer en hoe ze op jou kunnen rekenen.

Tot slot, wil jij extra vooruitgang boeken en weet je dat je snel afdwaalt van jouw oorspronkelijke plannen? Vraag dan iemand als “accountability” buddy. Iemand die jou verantwoordelijk houdt voor jouw vooruitgang. Uiteraard doe je het zelf, maar door het op papier te zetten, en het aan iemand verantwoording afleggen voor jouw vooruitgang, ben je nog zekerder van het bereiken van je doel.

Over Yvonne Dam
De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.