Coachartikel

Personal branding is niet wat je denkt

Veel ondernemers denken bij Personal Branding dat het erom gaat je beste zelf te laten zien.
Je merk managen, bepalen waarin jij uniek bent en daarin een consistente en heldere boodschap uitdragen. Zowel in wat je zegt als wat je doet.

Op zich is dat grotendeels waar het om gaat. Maar waar gaat het dan mis?

Laat ik het volgende metafoor nemen om mijn punt duidelijk te maken:

Vergelijk jouw Personal Brand met een etalage, als je een winkelier zou zijn.

Jouw etalage is het eerste dat potentiële klanten zien. Die wil de je dus tip-top in orde hebben! Vanaf de straat bekijk je het lege raam. Wat ga je erin zetten? Hoe ga je het neer zetten? Wat zet je in het spotlicht? Wat staat op ooghoogte en welke accenten kun je in de presentatie leggen om de uitstraling meer kracht bij te zetten?

Je kiest je items met zorg uit. Om er zeker van te zijn dat je het juiste laat zien op een mooie manier, stap je de straat weer op.

Je loopt nog eens een paar panden terug de winkelstraat in, langs de etalages van de buren. Allemaal verkopen ze verschillende waar. Sommigen hetzelfde als jij. Met de ogen van een potentiële klant loop je opnieuw langs jouw eigen etalage. Valt die voldoende op? Spreekt hij aan nadat je eerst de andere etalages gezien hebt?

Is het bijzonder genoeg? Aansprekend genoeg? Uniek genoeg? Nodigt het de argeloze voorbijganger uit om je winkel in te gaan?

Net zoals de winkelier zijn etalage inricht met de grootste zorg om klanten de winkel binnen te krijgen, zijn wij als ondernemers bezig om met onze beste presentatie te komen. En dáár gaat het fout.

Want wie op straat gaat staan om de juiste inhoud te bepalen, kijkt vanaf het verkeerde perspectief.

Het laatste wat je wilt doen is vanaf de buitenkant bepalen wat je wilt laten zien.
En toch is dit hoe veel ondernemers hun personal branding aanpakken.

Dat is niet verwonderlijk.
Sociale media hebben onze blik op de wereld enorm vergroot! Toen mijn oma vroeger met mijn vader als kruipende peuter zonder wasmachine, stofzuiger of kinderdagverblijf 18 uur per dag haar eetcafé moest runnen, had zij één ding voor op ons ondernemers van nu : ze had geen ruis van wat anderen deden die ver buiten het dorp, haar eigen leefomgeving of invloedssfeer lagen.

Dat hebben wij vandaag de dag wél.

We zien voortdurend welk aanbod er nog meer is, wat onze potentiële klanten óók zouden kunnen zien. En voor we het zelf door hebben, wordt dat wat wij van onszelf laten zien beïnvloed door wat anderen doen en laten zien.

Daarom deze uitdaging aan jou:

Stap in je winkel. Als je een dienstverlenend vak hebt, zoals ik, heb je ook een winkel. Daarin staat je aanbod,  de opdrachten waarvoor je ingehuurd wordt.

Loop langs je schappen en door het magazijn. Wat is het allermooiste dat je te bieden hebt? Wat koester je het meest? Wat is het meest verbonden met jou? Wat is de reden geweest waarom jij überhaupt de stap gezet hebt om je winkel te openen?

Wat wil je diep vanuit je hart het allerliefste delen met je klanten?
Als we te druk zijn met de mooie buitenkant, zien we het mooiste dat we te bieden hebben niet meer. Personal Branding is geen trucje. Personal Branding gaat er niet om het mooiste plaatje voor de buitenkant te maken. Het gaat er zelfs überhaupt niet om een Personal Brand te máken, je moet het zíjn.

Jouw Personal Brand is wie jij bent.

Als je het mooiste, meest unieke, meest gekke, meest JIJ-e dat je te geven hebt niet deelt, sla je de plank volledig mis. Deel het mooiste van jezelf, zelfs als je denkt dat het niet bijzonder genoeg is. Deel het meest unieke aan jezelf, zelfs als je denkt dat mensen het gek of stom vinden.

Deel de essentie van JOU.
Want wie zichzelf is in ondernemerschap, straalt altijd. En wie wordt er niet blij van een bevlogen ondernemer die zijn hart volgt?

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.