Sponsored content
Sponsored content

Opvallend en origineel cv van belang voor de creatieve sector

Heb je een creatieve studie afgerond, zoals grafische vormgeving of marketing? Dan zul je ervaren dat er een groot aantal werkzoekenden in deze sector is. Om je kansen te vergroten op de arbeidsmarkt en te scoren bij je toekomstige werkgever kan een creatief cv je helpen. Het is natuurlijk geen ramp om een creatief en aantrekkelijk cv te maken, want je hebt tenslotte bewezen dat je dit in je hebt! Zie je cv als een soort visitekaartje waarmee je jezelf onderscheidend presenteert. Als een werkgever of recruiter een stapel cv’s ontvangt van allemaal kandidaten die vechten voor een plekje, dan moet die van jou natuurlijk opvallen. De eerste indruk is cruciaal bij zo’n selectie en kan het verschil maken tussen ‘go’ of ‘no’. Met een creatief cv ben je origineel en val je direct op. We delen graag wat inspiratie met je.

Zo nu en dan circuleren er creatieve cv’s rond, bijvoorbeeld op LinkedIn. Herinner je je die van Robby Leonardi nog? Hij had zijn cv interactief vormgegeven in de stijl van de wereldberoemde game Super Mario. Knap staaltje werk zou je zeggen, maar als je er goed in bent: laat het dan vooral zien! Natuurlijk is het voorbeeld van Robby het neusje van de zalm, maar er zijn talloze andere, mooie voorbeelden te vinden op het internet. Durf anders te zijn! Denk bijvoorbeeld aan de volgende vormen.

  • Een video
    Zet jezelf voor de camera en laat zien dat je communicatief, creatief en enthousiast bent. Bewegend beeld is spontaner dan tekst en het wordt in de loop der jaren steeds belangrijker. Op YouTube kun je verschillende voorbeelden vinden, ook van hoe het niet moet trouwens dus wees selectief.
  • Een eigen website
    Heb je al wat creatieve opdrachten gekregen tijdens je studie of bijbaan? Maak dan je portfolio inzichtelijk op een website en laat zien wat je zoal gedaan hebt. Kies hiervoor jouw beste werken uit, zodat deze bij je toekomstige werkgever in de smaak vallen. Bedenk hierbij ook wat voor werk je in de toekomst wilt doen en laat zien welke ervaring je daar al in hebt.
  • Een infographic
    Een infographic is ook een populaire en opvallende manier om een boodschap over te brengen. Gebruik tekst en cijfers in combinatie met icoontjes om bijvoorbeeld een tijdlijn van jouw opleidingen, werkervaring en diploma’s uit te beelden. Een infographic leest makkelijk en het ziet er aantrekkelijk uit. Om inspiratie op te doen kan je via vizualize.me je LinkedIn-profiel omzetten naar een infographic of eens rondkijken op Pinterest.

Voor alles geldt dat je het beste een vorm kunt kiezen die bij jou past. Je moet jezelf namelijk  niet anders voordoen dan dat je bent, maar een manier gebruiken waarbij je je eigen sterke kanten vanaf het begin extra onder de aandacht brengt. Ook belangrijk is dat je familie en of vrienden mee laat denken en kijken, zodat je het samen met hun kunt aanscherpen waar nodig. Zij kennen jou als geen ander en weten hoe je een goed beeld van jezelf kunt neerzetten.

Blijf je toch liever bij een standaard cv? Zorg er dan voor dat je een professioneel lettertype kiest en met wat kleuren werkt. Vergeet niet om een pasfoto toe te voegen waar je uiteraard op lacht! Blijf te allen tijde duidelijk en volledig en vraag ook hier altijd een bekende om spelfouten et cetera te voorkomen.

Kijk ook eens op de pagina NRC Carrière vacatures: starters voor vacatures speciaal voor starters (0-2 jaar werkervaring).