Sponsored content
Sponsored content

Onze hersenen willen actief betrokken zijn

We gaan er vaak vanuit als we informatie lezen, dat we deze wel zullen begrijpen en onthouden. We denken dat onze hersenen niet veel meer hoeven te doen dan het herkennen van de aangeboden informatie. Misschien dat we de informatie nog een tweede keer lezen, maar dan zijn we ook klaar. De hersenen hoeven dus zelf niet na te denken. Ze hoeven de informatie alleen maar op te nemen.

Er gebeurt zeker wel iets in de hersenen wanneer we informatie passief lezen, maar het is niet veel. Met als gevolg dat we de tekst nog een tweede of derde keer lezen in de hoop dat het dan wel blijft hangen. Deze strategie kost veel tijd en werkt niet erg goed.

Als je goed wilt leren tennissen, dan zal dat niet snel gaan als je alleen maar naar anderen kijkt. Je moet het zelf vaak doen. Met het leren van informatie is het net zo. Onze hersenen werken niet optimaal als ze in een luie stand staan.

  • Leg eens uit
    Door de nieuwe informatie aan een ander uit te leggen in je eigen woorden activeer je je hersenen. Omdat je het op jouw eigen manier verwoordt, kom je los van wat er letterlijk in de tekst staat en koppel je de informatie aan je eigen voorkennis en ervaring. Het effect is dat je informatie sneller en beter begrijpt.
  • Tekst markeren
    Een andere manier om teksten actief te lezen is door deze te markeren. Sommige mensen zeggen dat ze door het onderstrepen van een tekst de stof beter onthouden, maar onderzoek laat zien dat het onderstrepen van tekst er totaal niet voor zorgt dat je de informatie beter opslaat in je geheugen.
  • Discussieer
    Als je met anderen discussieert over het onderwerp dat je aan het leren bent dan onthoud je de informatie beter. Zelfs als die anderen niet veel over het onderwerp weten! Dit is omdat je de stof actiever verwerkt en de informatie niet zomaar voor waarheid aanneemt.
  • Stel de vraag: waarom?
    Verschillende studies laten zien dat je de informatie beter onthoudt als je je continu afvraagt: waarom? Het gaat er hier om dat je verder kijkt dan alleen de feiten die aan je gepresenteerd worden en dat je actief verklaringen zoekt waarom er relaties zijn tussen de begrippen. Dit komt waarschijnlijk doordat je gebruikmaakt van je eerdere kennis bij het opnemen van nieuwe kennis.

Meer weten? Kom naar een training! Hierin ontdek je alles over het verbeteren van je productiviteit, (digitaal) snellezen, het verhogen van je concentratie en het verbeteren van je geheugen. Alle informatie daarover vind je hier.

Over Mark Tigchelaar (@Mark_Tigchelaar)
Mark (1984) is dyslectisch, studeerde neuropsychologie, is breinexpert en directeur van UseClark. Al ruim 12 jaar helpt UseClark overheden, organisaties en onderwijsinstellingen om hun productiviteit te verhogen, door effectief gebruik te maken van de mogelijkheden van de hersenen. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en wordt in 16 landen gebruikt. Inmiddels heeft Mark meer dan 100.000 mensen mogen opleiden in de methoden om meer uit het brein te halen. Hij is daarnaast betrokken bij verschillende TV programma’s over de hersenen en is auteur van 4 boeken. Deze zijn vertaald in 6 talen.